For å få til dette må alle aktørene, det vil si NSB, ekspressbusselskapene og fylkeskommunene bli enige. Vedtaket blir: «Stortinget ber regjeringen ta initiativ til å opprette en nasjonal ordning med tilbud om elektronisk billett for sømløse kollektivreiser over hele landet, i samarbeid mellom de ulike aktørene.»
Det er klart etter at transport- og kommunikasjonskomiteen stilte seg bak et forslag fra Abid Q. Raja, André N. Skjelstad og Ola Elvestuen.
Hele innstillingen fra en samlet transport og kommunikasjonskomité finner du her
-Dette vil gjøre det enklere å ta grønne valg. Vi må sette folks behov når de reiser fremfor systemer. Derfor må vi ha et kollektivsystem som gjør det enkelt å planlegge, betale og utføre en reise fra A til Å, sier forslagsstiller og samferdselspolitisk talsmann i Venstre Abid Raja til VG/NTB.
Ett billettsystem for buss, tog og passasjerbåt i hele Norge
Tirsdag vedtar stortinget etter forslag fra Venstre at det skal opprettes en felles elektronisk billett for alle kollektivreiser i Norge.
– Denne seieren er viktig for Venstre. Transportsektoren står for en tredjedel av klimagassutslippene i Norge. Mange steder er det mye kø på vegene. Begge deler viser at det er helt nødvendig å gjøre det enklere å ta grønne valg. Ett felles billettsystem med en nasjonal reiseplanlegger er et viktig skritt på vegen for
Forbrukerrådet støtter Venstres forslag.
Grønne valg
Det må bli enklere å ta grønne valg i hverdagen. Flere innbyggere må bruke kollektivtrafikk når det er mulig til og fra arbeid, skole, butikk og på reise. Venstre mener der viktig for klimaet og for å få mindre kø for næringslivet og andre som må bruke veiene.For oss som forbrukere er det viktig å kunne få opplysninger om at et tilbud eksisterer, hvordan vi kan benytte oss av dette tilbudet og hva ulike alternativer koster. Tilbyderne av kollektivtrafikk er i dag NSB, ekspressbussene og de 16 regionale kollektivselskapene. Det er veldig lite samordning mellom disse kollektivselskapene. Det gjør det vanskelig for meg og deg å planlegge og reise kollektivt.
– Dagens fragmenterte billett- og ruteopplysningssystem gjør det vanskelig for oss forbrukere å velge raskeste og billigste løsning. Systemene er også så ulike at det er vanskelig å benytte seg av kollektivtrafikk i en annen region enn der vi bor når vi er på reise. I Tyskland har de et kort som kalles «BahnCard» og gir tilgang på tog, buss, bysykler, passasjerbåt og bildelingsordninger i over 100 byer. Det må være mulig å få til i et så lite land som Norge også, sier Raja.