Innlandet må satse mer på reiseliv

Fokus på den negative utviklingen i bosetting og næringsutvikling i Oppland fører til at industrisatsingen rundt Raufoss og Gjøvikregionen blir prioritert.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Fjell Sogndal Jostedalsbreen snø

Foto: Bjørg Lien

Det er bra og det er viktig at Innlandsutvalget og fylkeskommunene i Oppland og Hedmark fokuserer på dette for å få raskere vekst i Oppland og Innlandet. Men dette fører ikke til umiddelbar vekst i Valdres, Gudbrandsdalen eller Hadeland for den saks skyld.

Det er viktig å få et utvidet fokus for å oppnå vekst også i ytterkantene i Oppland hvor næringsstrukturen har en større tyngde innen reiseliv og landbruk.

Vi savner et krafttak for å få fram mer lokalmat og mer mat basert på beiteressursene i fylket. Det kan være en vekstmulighet i en verden som trenger mer mat og Norge skal øke matproduksjonen med 20% på 20 år. Tilgjengelig lokalmat er også en forutsetning for vekst innen reiselivet, både i Oppland og på landsbasis.

Valdres Folkemuseum

Foto: Terje Kongsrud

Vi savner en satsing på reiselivet som sterke motorene i fjellbygdene. Hvorfor ikke ta dette på alvor og planlegge en kraftig satsing på vei og bane mot disse fjelldistriktene? I tillegg er chartersatsingen på flyplassen i Valdres viktig og forutsetter en større forutsigbarhet og en mer helhjertet satsing.

Skaget i Øystre Slidre

Foto: Ole Knut Steinset

Noen ser ut til å mene at reiselivet er en næring i nedgang. De tar feil! Derimot er det slik at det aldri har vært så mange besøkende i Oppland, dersom man regner med alle de nye hyttebeboerne. Det har heller aldri har vært så mange turister i verden og stadig nye nasjonaliteter får råd til å reise. Her ligger nye muligheter. Vår utfordring ligger i å oppgradere hoteller og restauranter og utvikle nye tilbud. Dette slik at vi kan ta i mot en større del av de nye turistene som vil oppleve natur, levende kulturlandskap og den gode roen.

Felles fylkesting med Hedmark i Trysil, 11.6.14.

Gruppeleder for Venstre
Eivind Brenna