Oslo har et prinsipp om at trafikkveksten skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange, og ikke med økt biltrafikk. Siden 2007 har Oslo lykkes. Veksten i kollektivtrafikken har vært på 31 % i Oslo, mens veksten i biltrafikken har vært 0 %. Folk velger det miljøvennlige og effektive alternativet fordi vi gir dem muligheten til å velge det uten store omkostninger.
En slik utvikling kommer ikke av seg selv. I 2006 åpnet t-baneringen i Oslo og i 2007 fikk Oslo Venstre gjennomslag for å sette ned prisen på månedskortet til Ruter med over 20 %, fra 720 til 550 kroner. Oslopakke 3 har bidratt til kollektivsuksessen, og er med på å finansiere Kolsåsbanen, Lørenbanen, nye t-banevogner og snart nye trikker.
Den kollektivkollaps som Aftenposten skrev om i sitt A-magasin fredag 2.mai var det grunn til å frykte for 17-20 år siden. Før man fikk på plass t-baneringen var det grunn til å frykte at kollektivtilbudet ikke ville bære byens vekst, men Oslo har funnet en måte å jobbe med samferdsel på som vi lykkes med. Siden staten i liten grad til nå har vært villig til å bruke de store pengene på de store byene, har Oslo sammen med Akershus bygget opp sitt kollektivnett selv og utviklet Ruter som fungerer bra for å levere kollektivtjenester til byens innbyggere. Uten denne lokale viljen ville det virkelig blitt kaos. Nå er forfall snudd til vekst og suksess.
Arbeidsformen i Oslo og Akershus har bestått i en lokalt initiert innsats med lokale bevilgninger og bredt politisk samarbeid, som har gitt resultater og gradvis trukket statlige myndigheter inn via belønningsmidler til kollektivtransport og investeringstilskudd på 50 % til store kollektivinvesteringer.
Den nye regjeringen har garantert 50 % tilskudd til Fornebubanen. Øvrige penger vil komme fra Oslopakke 3 og grunneierbidrag. Det arbeides nå for fullt med reguleringen og planleggingen av banen. Det er arbeidsformen i Oslo og Akershus de siste 13 årene som har lagt grunnen for et slikt stort taktskifte. Det er dette taktskiftet lokalt, som sammen med statlig nytenkning i å satse tungt på kollektiv i Oslo og andre storbyer, som vil levere både Fornebubane og ny t-banetunnel.
Vi har strukturene og metodene for å løse Oslos kollektivutfordringer, og har tro på at den nye Regjeringen, etter samarbeidsavtalen med Venstre og Krf, kommer mer offensivt på banen for å støtte storbyenes trafikkutfordringer. I mellomtiden kan vi glede oss over Lørenbanen som er ferdig i 2016 og som vil øke kapasiteten i t-banesystemet med 30 prosent!
Odd Einar Dørum, bystyrerepresentant (V)
Innlegget stod på trykk i Aftenposten 9. mai 2014