Begrenset skjenking i idrettsanlegg

Haugesund bystyre vedtok onsdag en begrenset adgang til skjenking i idrettsanlegg. Venstre bidro sammen med KrF til et kompromissforslag som utelukker skjenking når idrettsarrangement avvikles i idrettsanlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Haugesund bystyre vedtok onsdag 23. april en presisering til Rusmiddelpolitisk handlingsplan som slår fast at det kan gis adgang til begrenset skjenking i idrettsanlegg i Haugesund. Bakgrunnen for saken var en formulering i gjeldende Rusmiddelpolitisk handlingsplan som åpner for at det kan gis alminnelig skjenkeløyve i slike anlegg i Haugesund.

— Vedtaket innebærer at det ikke vil bli gitt alminnelig skjenkeløyve i idrettsanlegg i Haugesund. Det åpnes imidlertid for at det kan gis skjenkeløyve til sluttet selskap, som en del av matservering.

Dette er en oppmykning av gjeldende praksis, men med klare begrensinger. Det vil ikke være adgang til skjenking på tribuneanlegg, skjenkingen kan bare skje innen et avgrenset og skjermet område og som en del av matservering.

— Det var viktig for oss å redusere omfanget av skjenkingen. Derfor er det også satt begrensinger på tid, slik at skjenking må avsluttes når publikum slippes inn på arenaene, og senest en time før arrangementet starter. Skjenking kan første starte igjen en time etter at idrettsarrangementet er avsluttet.

Formålet med avgrensningene er å opprettholde selve idrettsarrangementet som alkoholfri sone, og å skjerme barn og unge fra ufrivillig eksponering for alkohol i offentlige rom. Vedtaket sikrer at disse prinsippene videreføres ved idrettsanleggene i kommunen.

— Det har aldri vært snakk om å tillate alminnelig skjenking på våre idrettsanlegg, sier Tore Nilsen. — Det er heller ingen av flertallspartiene som ønsker at slik skjenking skal bli tillatt i overskuelig framtid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**