Det dyreste alternativet i kommunens utredning kostet mindre enn det billigste i fylkets rapport.
- Høyres løsning koster syv milliarder. Høyrefolk liker å kalle seg økonomisk ansvarlige, så jeg håper disse tallene vil få Høyres gruppe til å snu, sa Julie Andersland (V) 27. februar.
Hun kommenterte da rapporten som byrådet la frem med kostnadsoverslag over bybanealternativene. Venstre og byrådets foretrukne alternativ var den gang på 5,4 milliarder kroner.
Undervurderte kostnader
Nå er «billigløsningen» blitt dyrere enn «luksusløsningen» var i februar. Tunnelalternativene har på sin side økt enda mer, og har passert ti milliarder kroner.
- Det er ingen god nyhet, og viser at Bybanen uansett blir dyrere enn antatt. Det understreker viktigheten av ikke å velge fordyrende løsninger, ellers risikerer vi stans i hele utbyggingen, sier Andersland i dag.
Les hele saken på side 5 – 6 i Bergens Tidende onsdag 9. april.
Opposisjonspartiene Ap, Rødt, Senterpartiet og De Grønne lar seg ikke skremme av milliard-sprekken, og går for tunnel selv om det blir flere milliarder dyrere, melder NRK.