Statens Vegvesen har ansvaret for den pågående konseptvalgutredningen om hvordan krysse Oslofjorden i framtida og skal legge fram sin anbefaling før sommeren. Et av de aktuelle scenariene er fjordkryssing Vestby – Hurum, vei over Søndre Hurum og bru over til E 18 ved Holmestrand.
– Bru mellom Hvitsten i Vestby og Filtvet i Hurum er best for hele Oslofjordregionen, sier Homme Mathisen.
Se filmen som illusterer hvordan ei bru kan bli www. broen3
Oslofjordtunnelen har vært en stor belastning for bilister og næringsliv med stadige stengninger på grunn av uhell, ulykker og vedlikeholdsarbeid. Tunnelen er stengt i gjennomsnitt 5-6 ganger hver uke. 15 20% av stengingene henger sammen med planlagt vedlikehold mens resten er forårsaket av uhell og ulykker.
– Et tunnelløp nummer to vil ikke bedre problemene med den bratte stigningen som har medført en rekke ulykker og store problemer for næringslivet. Det er en sterk folkelig mobilisering for å erstatte den nåværende tunnelen med bru over Oslofjorden. Folk ønsker ikke enda en tunnel, sier varaordføreren.
– Trasèen med bruløsning over til søndre Hurum vil knytte bolig- og arbeidsmarkedet på hver side av Oslofjorden tettere sammen, samtidig som den gir en stor samfunnsmessig nytte i hele Oslofjordregionen.
I tillegg knytter den Øst- og Vest-Norge sammen på en ny og bedre måte. Dette må vi målbære så ofte vi kan og det er min agenda på landsmøtet, sier Homme Mathisen.