De tre partiene ønsket å støtte rådmannens innstilling i saken, som bl.a. gikk ut på ikke å ettergi for å ta i bruk nye arealer som ikke lå inne i det langsiktige RPBA-planverket. En plan som bl.a. Sandefjord sammen med 12 andre Vestfoldkommuner har akseptert og som der er konsensus om i fylket.
RPBA legger føringer for arealdisponeringen i kommunene i Vestfold.
Ved å si ja til Sandefjord vil det blisvært vanskelig å bruke RPBA som grunnlag for en overordnet arealpolitikk i fylket, sier hovedutvalgets leder Kåre Pettersen (V) i en kommentar til Tønsbergs Blad.
Sammen med Senterpartiet, SV og Arbeiderpartiet krever disse fire partiene ekstraordinært fylkesting for å få diskutert prinsipper og kommunenes rett til arealdisponering uavhengig av RPBA.
Kravet om å ha et ekstraordinært fylkesting er lovfestet i Kommunelovens paragraf 32.1, når minst 1/3 del av fylkestingets medlemmer krever det.
Sandefjord er først ute med sin kommuneplan. Etter hvert kommer planene for de andre kommunene til behandling i fylkeskommunen. Gir vi etter for Sandefjord, kan det bli nær mest umulig å si nei til de andre kommunene om de ønsker å legge inn områder som ikke er prioritert i RPBA. Dette kan føre til en uthuling av planen som vi har brukt flere år og mange millioner kroner på å lage, sier Kåre Pettersen videre.
Når vi vet at det i tillegg finnes et bredt politisk flertall i næringskomiteen på Stortinget for å styrke jordvernet, blir en slik håndtering av RPBA som vi her ser, et helt feil signal å sende. Derfor må saken løftes fra utvalgsnivå til fylkesting for å få en bred og gjennomgående drøfting.