Besøkte Levangers største skatteyter

—Jeg tror ikke folk vet hvor mye Normilk betyr for Levanger og Nord-Trøndelag, sier stortingsrepresentant Andre N. Skjelstad.Venstrepolitikeren besøkte Normilk torsdag, og ble kjent med en bedrift som har betydning for flere enn de 29 ansatte. I fjor brukte fabrikken 64 millioner liter melk i sin produksjon, det er 38 prosent av all melken som produseres i Nord-Trøndelag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

På gårdsbrukene som produserer denne melken er det 500 årsverk, og 650 arbeidsplasser i andre yrkesgrupper er knyttet til gårdbrukene eller Normilk. NHO har beregnet det til at Normilk skaper 1.150 arbeidsplasser, sier styreleder Trond Thomassen i Normilk. I rene tall har Normilk og de ansatte bidratt med 200 millioner kroner i skatt siden bedriften ble etablert i 2001, og Normilk har vært Levangers største skatteyter i 12 år på rad.

— Dermed er Normilk utrolig viktig for mange i Levanger og Nord-Trøndelag. Venstre er opptatt av at bedriftene skal ha gode og ikke minst forutsigbare rammevilkår, sier Skjelstad. -Det nærmer seg landbruksoppgjør og statsbudsjett. Jeg er her for å lytte og høre hva som er viktig for Normilk, sier Skjelstad.

Levende by

Per Einar Weiseth

Foto: Fotograf Hattrem

Leder Per Einar Weiseth i Levanger Venstre er opptatt av at også kommunen er en premissleverandør for Normilk og andre bedrifter i Levanger. —Mange tar nok Normilk for gitt. Men for et levende sentrum er det viktig at vi har både boliger, butikker og industribedrifter. Det er denne miksen som skaper en levende by. Det må vi ikke glemme. Vi må ha byutvikling også på industriens premisser, sier Weiseth.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**