Trine talte til årsmøtet

Skei Grande talte til fylkesårsmøtet på Finnsnes i dag. -Valgresultatet var en jobbeseier, og Troms Venstre gjorde et særlig godt resultat, sa partilederen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Trine besøker Troms

Foto: Roar

Partilederen minnet om det gode resultatet ved siste stortingsvalg, 5,2 %, fram 44.000 stemmer, og 148.275 totalt.

-Selv om Irene ikke kom inn, var det et godt resultat i Troms, -resten var bingo, sa partilederen, som gjerne hadde sett at det var flere kvinner i den nye stortingsgruppa. -Men du verden så godt det er å ha ei større gruppe og flere representanter å spille på, sa hun og mintes forrige periode med bare to.

Førsteelsker
Hun var stolt over at vi kom lengre med FrP og H på miljø enn SV gjorde med AP i åtte år. -Vi har satt så mange merker etter oss på samarbeidsavtalen som berører lærerløft, rus og psykiatri, miljø, -og Lofoten, Vesterålen og Senja var det vanskeligste. Så måtte vi selge noe for å vinne dette. Vi har fått rollen som “førsteelsker” utenfor regjeringen, sa Grande, som understreket viktigheten av mindretallsparlamentarisme: Der må man jobbe mer åpent og argumentere tett for standpunktene, mente hun.

Nå må vi bruke de fire årene til å gjøre Venstre større, slik at vi sammen med KrF blir større enn FrP.

Miljø, transport og fornybar energi

Den sittende regjering snakker ikke ned den plattformen vi har laga, slår Grande fast. Hun tror det glir inn hos stadig flere at vi har en klimaendring på gang, og at vi kan gjøre noe med det, sa Grande.

Hele Venstre til Tromsø
Partilederen gleder seg til å ta med hele Venstre til landsmøtet i Tromsø i 2015 og utfordrer fylkeslaget til å forberede en strategi på klima og miljø for denne anledningen spesielt.

-Venstre er nå langt mer interessant for folk og presse, og de “store gutta,” sa partilederen. Men hun appellerte til å henge på videre, ikke minst i skolepolitikken. -No har dokk heiltidspolitikera i både fylkesråd og byråd og ordførarn i Berg, som også skal være Venstre-ressursa, sa Trine. VHO har satt topptrioen som faddere til de nordligste venstrefylkene, og hun tar selv Troms.

Kjør Venstre-skoler
Nye studieplaner er på plass, og mer skolering planlegges. 4 samlinger av lokalpolitisk nettverk kommer.

Trine får blomster

Trine fikk blomster fra fylkesleder Øystein Nilsen.

Så startet generell debatt om veier og jernbanevalg, valgregioner, reservasjonsretten eller-muligheten, og for og mot EU…

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**