Møtte Venstres nestleder

I helgen møtte representanter fra Alstahaug Venstre og Vefsn Venstre Terje Breivik, Venstres nestleder og stortingsrepresentant. Breivik er Venstres representant i finanskomiteen, og var sentral i framforhandlingen av budsjettforliket mellom regjeringen, Venstre og Krf. Venstre og Breivik skal ha mye av æren for at den nye regjeringen snudde og fjernet de foreslåtte kuttene i CO2-kompensasjon. For energikrevende industri var dette en viktig snuoperasjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

– Vi ville takke Venstre ved Terje Breivik for den jobben som ble gjort i forbindelse med budsjettforhandlingene. At vi fortsatt har CO2 -kompensasjon betyr mye for Alcoa Mosjøen og annen kraftkrevende industri, sier leder av Vefsn Venstre Carola Karl Urvik.

Lokallagene fikk også mulighet til å ta opp andre viktige saker for regionen.

– Vi måtte benytte sjansen til å snakke om andre, viktige saker også, som behovet for et nytt fengsel i Mosjøen og finansieringsordningen for mindreårige bosatte flyktninger. Samferdsel kom vi også inn på, sier Hanne Nora Nilssen i Alstahaug Venstre.

Venstre har etter stortingsvalget fått en nøkkelrolle i norsk politikk. Folkevalgte ute i kommunene har nå i langt større grad muligheter til å komme med innspill til de sentrale politikerne, og å få gjennomslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**