Venstre: — Vi må styrke barnehagene først

Bedre barnehagetilbud er viktigere enn å utvide grunnskolen, mener Venstres Iselin Nybø. – Vi har i dag store utfordringer med barnehagetilbudet. Vi mangler førskolelærere og har ikke nok pedagogisk personale. Det er utfordringer som må løses, understreker Nybø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

– Man må gi barna et skikkelig godt pedagogisk tilbud som gir dem gode forutsetninger til skolestart, sier Nybø.

Foto: Mari Halvorsen

Venstres medlem i Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomité er ikke begeistret for
Høyres utdanningspolitiske talskvinne, Kristin Vinje, forslag om skolestart for femåringer.

Læring gjennom lek
Iselin Nybø mener det er prematurt å fremskynde skolestarten.

— Det er viktig med tidlig innsats, men jeg tror det er viktig for unger å gå i barnehage for å få læring gjennom lek. Vi har i dag store utfordringer med barnehagetilbudet. Vi mangler førskolelærere og har ikke nok pedagogisk personale, understreker hun overfor NTB.

Hun mener at et tiltak for å få alle femåringer til å gå i barnehage er gratis kjernetid og differensierte priser, slik at foreldre ikke kan bruke økonomien som et argument for å holde barna hjemme.
— Også må man gi barna et skikkelig godt pedagogisk tilbud som gir dem gode forutsetninger til skolestart, sier hun til NTB

- Vi må gjerne ha en debatt om tidligere skolestart, men først må vi jobbe med barnehagetilbudet, mener Nybø.

– Vi må gjerne ha en debatt om tidligere skolestart, men først må vi jobbe med barnehagetilbudet, mener Nybø.
Foto: stock.xchng

Kvalitetsløft i barnehagen
Hun peker på at Stavanger har klart å få alle femåringer inn i barnehage.

— Det har byen klart gjennom målrettet arbeid. Men debatten om tidligere skolestart kan vi gjerne ta. Vi må bare først jobbe med barnehagetilbudet, sier Nybø.

Senest i 2013 foreslo Venstre kvalitetsløft i barnehagen.

– Vi mangler rundt seks tusen pedagoger i norske barnehager. Det aller viktigste man kan gjøre er derfor å bidra til et kraftig rekrutterings- og kompetanseløft i barnehagene. Dette innebærer å sørge for økt rekruttering av utdannede barnehagelærere og andre medarbeidere med relevant fagkompetanse, samtidig som alle ansatte i barnehagene får gode muligheter for etter- og videreutdanning.

Les også: Venstre vil ha kvalitetsløft i barnehagen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**