En fersk rapport fra fagetaten i Bergen kommune viser at reisetiden ikke blir lenger for Bybanen over Bryggen enn i tunnel gjennom sentrum. Fra Åsane til Torgalmenningen vil det faktisk gå raskere; 18:18 minutter over Bryggen, og 18:46 minutter i tunnel.
Tallene gjenspeiler ikke den reelle kjøretiden for banen, som blir kortere i tunnel, men beregner reisetiden for passasjerene, inkludert tiden man vil bruke på å komme seg til og fra stoppene under bakken kontra i dagen.
I fjor høst bestemte både Høyre og Arbeiderpartiet seg for at de ville stemme for tunnel når saken skal behandles i bystyret. Dagens rapport bør føre til at de to partiene tar seg en ny runde, mener Bryggen-forkjemperne i Venstre.
Arbeiderpartiet har jo nærmest beskyldt fagetaten for juks med denne rapporten i dag, så det er nok bedre håp for å klare å snu Høyre. Jeg oppfordrer Høyre til å ta en ny runde, og håper og tror de tar til fornuften, sier Julie Andersland, gruppeleder for Venstre i bystyret.
Reisetid har vært viktigst
Andersland i Venstre mener at tallene bør få tunneltilhengerne til å tenke seg om en gang til.
Jeg vil i hvert fall sterkt anmode dem om å vurdere saken på nytt. Dette viser at det er veldig liten forskjell på reell reisetid. Og det med reisetid har jo vært hovedargumentet til Høyre, sier Andersland.
Man har jo også argumentert med hensynet til kulturarven på Bryggen?
Ja, men der har jo byantikvaren og fagetaten sagt at Bybanen over Bryggen er den beste måten å bevare den på, slik at en slipper risikoen med graving under bakken. Riksantikvaren vil sikkert ikke ha noen av delene, men han la jo ikke inn innsigelse mot Bryggen-løsningen, påpeker Venstre-toppen.
Frykter utsettelser
Når tunnel i tillegg trolig vil koste minst én milliard kroner mer enn dagløsningen, mener hun det samlet sett vil være overraskende dersom Høyre går inn for tunnel når saken skal avgjøres.
Jeg vil karakterisere det som uforståelig. Bybanen langs Bryggen er nå det eneste rasjonelle valget, mener Andersland, og legger vekt på at regjeringen har signalisert at det kan bli vanskeligere å få pengestøtte til den dyreste løsningen.
Vet jo at det er vanskelig nok å finne penger. Det som gjør meg bekymret er at det skal oppstå uante kostnader, eller at man ved graving finner masse kulturminner, som gjør at Bybanen blir forsinket. Det vil være fryktelig trist, ikke minst for de 40.000 innbyggerne i Åsane som sårt trenger positiv byutvikling og et forutsigbart kollektivsystem, sier Andersland.
Høyre har ikke låst seg, sier leder for Bergen Høyre, Harald Victor Hove. Les mer om saken på NRK Hordaland sine nettsider her.