Mener skjenkekontor forskjellsbehandler

Venstre skjønner ikke hvorfor utested må fjerne ordet «gin» fra navnet sitt, mens andre får beholde «øl» og «vin».

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Horn5

Foto: Mathias Fischer

– Dette er forskjellsbehandling, mener Erlend Horn (V).

Han reagerer på lørdagens sak på bt.no, hvor vi skrev om skjenkekontrollørenes brev til den nystartede restauranten «Royal Gourmetburger og gin» i sentrum.

Kontor for skjenkesaker oppfordrer restauranten til å fjerne all alkoholreklame fra restauranten og internett.

«Dette gjelder i dette tilfellet ordet gin som må fjernes fra sosiale medier, og ellers der det måtte forekomme i tilknytning til bevillingshavers skjenkested».

Andre får lov
Horn sitter i komité for helse og sosial i bystyret. Det er de som har ansvaret for skjenkepolitikken i Bergen. Han peker på en rekke andre steder som har alkohol i navnet sitt, som Henrik Øl og Vinstove, Grand Whiskybar og Brød & Vin.

– Hvis skjenkekontoret tolker alkohollovens paragraf om alkoholreklame på denne måten, må det også bety at de reagerer på disse navnene. Alt annet vil være en grov forskjellsbehandling. Det blir for dumt hvis det hadde vært ok at de hadde lagt inn ordet «bar» etter «gin». Og i Brød & Vin står vin alene som gin gjør i dette tilfellet.

Må klage
Restauranten fikk en frist på to uker å fjerne navnet. Den fristen går ut kommende uke.

Eier Pål Høyde har tidligere fortalt BT at advokaten mener de bør klage på vedtaket. Økonomisk sett er påbudet fra kontrollørene dramatisk for dem.

– Vi kan ikke skifte navn nå. Vi har navn på skiltet vårt, serviettene, hamburgerpapiret og uniformene, for å nevne noe, sa han.

Venstre-politikeren mener eierne bør sende saken inn til politikerne dersom skjenkekontoret ikke snur.

– Heldigvis er det politikerne i Bergen som styrer skjenkepolitikken, ikke byråkratene på skjenkekontoret. Men da er vi avhengig av at eier klager.

Les saken også på BT.no her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**