Feil signal å ikke møte Dalai Lama

I år er det 25 år siden Dalai Lama fikk fredsprisen, og det ønsker Nobelinstituttet å markere. Invitasjonen til å komme til Norge er det Det Norske Nobelinstituttet, Den norske Tibetkomiteen og Karma Tashi Ling buddhistsamfunn som står bak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Dalai Lama er en av Kinas fremste kritikere etter at stormakten okkuperte Tibet for over 60 år siden. Kina er verdens nest største økonomi og straffer alle Tibet-venner økonomisk og med utestenging.

Menneskerettigheter og maktovergrep
Ketil Kjenseth (V) er kritisk til at ingen fra regjeringspartiene hadde tid til å møte Dalai Lamas utsending da han var her for å spikre program for besøket.

Ketil Kjenseth

Foto: Cathrine Dokken

— Dette sender et feil signal og viser at regjeringen er på vikende front når det gjelder menneskerettighetene. Det viser at regjeringen prioriterer et bedre forhold til Kina på bekostning av menneskerettigheter og maktovergrep, sier stortingsrepresentant og medlem av Tibet-komiteen Ketil Kjenseth til NRK.

— Venstre ønsker et besøk fra Dalai Lama på Stortinget også under dette Norges-besøket, sier Kjenseth til NTB.

— Kina er resolutt mot alle land som tar imot Dalai Lama, sa Hua Chunyaing, en talskvinne for kinesiske myndigheter, da nyheten sprakk før jul.

Kald skulder
Kina ønsker at Norge skal si unnskyld for å ha fornærmet dem gjennom å gi Nobels fredspris til aktivisten Liu Xiaobo i 2010.

Fredsprisvinner Liu Xiaobo har refset Kinas myndigheter i 20 år. I de tre årene som har gått, har forholdet vært iskaldt. Politiske besøk er avlyst, norske bedrifter blir møtt med en kald skulder fra kinesisk hold, og kulturarrangementer er lagt på is.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**