Erlend Horn sier at de foretrekker å bygge Bybanen til de 50 000 innbyggerne i Sandviken og Åsane først.
Primært vil vi ha en god og gjennomførbar løsning nordover. Samtidig er det bedre å bygge den vestover først hvis alternativet er å ikke bygge Bybanen videre i det hele tatt. Svaret på dette vil forhåpentligvis de neste månedene avdekke, sier han.
Planer på vei
Over nyttår legges planprogrammet for Bybanen mot Fyllingsdalen. Samtidig, omtrent, legges den nye reguleringsplanen for Mindemyren frem, hvor Bybanestopp og trasé er regulert inn.
Nå i disse tider legges det også frem en plan for å skaffe plass til Bybanen langs Store Lungegårdsvann, med utfylling av stein fra byggingen av Ulriken-tunnelen.
En Bybane til Fyllingsdalen vil ha stopp i Møllendalsbakken, under Haukeland, på Krohnstad og Mindemyren før den går gjennom Løvstakken til Oasen. Banen er enkel å regulere, billigere å bygge enn Bybanen til Åsane, og den vil knytte byens største samlede arbeidsplass til Bybane-nettet.
Både Erlend Horn (V) og Oddny Miljeteig (SV) mener at det er uhyre viktig å få Bybanen til Åsane. Samtidig mener de at de politiske og finansielle aspektene med å bygge Bybanen til Åsane gjør at hele prosjektet ser svært risikabelt ut.
Horn og Miljeteig mener det er byrådspartiene Høyre og Frp i tillegg til Ap som har det store ansvaret i denne saken. De tre går for tunnelløsninger til Åsane.
Det vil være en fallitterklæring for hele bystyret dersom vi ikke klarer å vedta en trasé for Bybanen mot nord som er gjennomførbar både teknisk og økonomisk. Det kan dessverre bli konsekvensen dersom bystyreflertallet går for et alternativ som ikke lar seg gjennomføre, sier Horn.
Les hele saken på side 14 i Bergensavisen tirsdag 10. desember eller på nett her.