Venstre har ikke til hensikt å krisemaksimere eller å svartmale situasjonen. Det er ikke slik at Høyre nå nødvendigvis har torpedert hele Bybanen. Å øke kostnadene fra 6 milliarder til over 8 milliarder er ikke det samme som at vi ikke klarer å finansiere banen, men det gjør at risikoen for at vi ikke finner pengene, blir større.
Fylkeskommunen skal bygge
Bystyret bestemmer hvor Bybanen skal gå, men det er fylkeskommunen som kollektiv-eier som skal bygge og drifte den. Bybanen til Åsane kan komme til koste mye mer enn det byggetrinn 1, 2 og 3 koster til sammen, og det å finne penger til Bybanen sørover var vanskelig nok. Flere ganger var hele prosjektet i fare.
Frps samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var klar og tydelig i BA i forrige uke: Regjeringen kan stille opp med 50 % statlig finansiering av en bane med en nøktern prislapp. Det betyr altså at bergenserne må betale minst halvparten selv. Med Høyres løsning betyr det et ekstra milliardbeløp i bompenger, i tillegg til det Bybanen uansett kommer til å koste.
Problemene stopper derimot ikke der. Dersom vi velger den dyreste løsningen, og likevel får finansiert den med halvparten statlig finansiering, halvparten bompenger, skal vi fortsatt bygge ut Bybanen til alle bydelene i Bergen. Blir Bybanen til Åsane for dyr, spørs det hvordan det går med betalingsviljen både til byens bilister og til samferdselsdepartementet.
Gambler med Bybanens fremtid
Høyre og Arbeiderpartiet har valgt den dyreste løsningen for Bybanen til Åsane, selv om det eneste som skiller Høyres alternativ fra det fagfolkene anbefaler er mellom tre og fire minutter i kjøretid. Det finnes sikkert folk som er kreative nok til å mene at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt, men det imponerer neppe Staten. Derfor gambler Høyre, Arbeiderpartiet og Frp med Bybanens fremtid.
Erlend Horn, gruppeleder i bystyret (V)
Mona Hellesnes, gruppeleder på fylkestinget (V)
Innlegget sto på trykk i Bergensavisen mandag 9. desember.