Gjennomslag for Stian og en merkelig avstemming

Midler til oppgradering av vegen fra gamle E18 til Kvernvik, blomster på Søndeled og brygger på Limpon er blant forslag Stian Lund (V) har kjempet lenge for og som nå formannskapet endelig vedtok enstemmig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstres Stian Lund har vist seg som en dyktig og effektiv politiker som denne gang får gjennomslag for tre klare forslag han har kjempet lenge for!

Foto: Jan Einar Henriksen

Ellers var det en merkelig debatt og spesielt etter at avstemmingen var startet, for midtvegs i rekken av avstemninger lurte plutselig varaordføreren på om det var noen midler igjen til de resterende forslagene?

Det kunne ikke rådmann eller ordfører/varaordfører svare på mens regnskapssjefen kom opp med et tall hvor det ikke var lagt inn kostnader til forslag som ikke lot seg kostnadsberegne der og da!
Dermed ville ordfører gjøre stemmegivningen på de allerede gjennomførte vedtakene om til en prøveavstemning noe de borgerlige partiene motsatte seg, for de hadde kontroll på hvilke forslag de ville stemme for!

Det hele endre opp med at flertallet fra Ap og rødt mot tre stemmer vedtok å oppheve de allerede vedtatte forslagene og betrakte dem som prøveavstemninger. Etter en ny lang pause ble det slutt på enkeltforslag og formannskapet stemte for de samlede fellesforslagene fra AP/rødt og Høyre/Krf/Frp og Venstre. Litt underlig med tanke på all den kritikken de samme partiene kom med i forrige periode, men som alltid – det er forskjell på å sitte i opposisjon og posisjon!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**