Flertallet i Høyre og Frp vil ha Bybanen i tunnel. I går kveld slo Ap følge. Det betyr at det er et stort flertall for Bybanen i tunnel i bystyret, når saken skal avgjøres en eller gang på nyåret. Venstres Erlend Horn mener at det forslaget som ligger i bordet nå fra Høyre og Ap, er så dårlig og dyrt at byrådet må snu alle steiner for å finne en bedre løsning.
Alternativet til Ap og Høyre, som ligger i bordet, er å legge Bybanen i tunnel fra Christies gate og ut av Bergen. I tillegg vil de to største partiene i bystyret legge Bybanen i tunnel videre i Sandviken, og forlenge Fløyfjellstunnelen.
Alt dette medfører en dyrere og dårligere løsning, som i verste fall blir så dyr at man må skrinlegge å bygge Bybanen til Åsane, sier Horn.
Er ikke dette krisemaksimering?
Jeg mener ikke det. Dette er tiårets viktigste sak. Når man risikerer å lage en løsning som tar lang tid å bygge, vil gjøre Bybanen dårligere og blir fryktelig dyr, da er det på sin plass å bruke store ord.
I konsekvensutredningen er et alternativ der Bybanen går til Nordnes og krysser Vågen enten i tunnel eller i bro skrinlagt.
Tar det opp med Rygg
Horn sier til BA at han vil ta broalternativet opp med byråd Filip Rygg (KrF) i løpet av de nærmeste dagene.
Slik hele situasjonen er blitt er vi villige til å se på andre løsninger enn de vi har hatt foran oss nå. Det kan være bedre enn å legge Bybanen i tunnel, om det lar seg gjennomføre på en forsvarlig måte.
Har vi først en time-out må vi bruke tiden godt, sier Horn.
Bør snu alle steiner
Broen er lagt ganske langt inn i Vågen, og konsulentene som har laget en egen rapport om alternativet mener dette vil forstyrre verdensarvstedet Bryggen på en langt mer dramatisk måte enn å legge Bybanen langs Bryggen.
Hvorfor er ikke broen lagt lenger ute i Vågen, eventuelt?
Jeg vet ikke, men det vil være interessant å få vurdert, og byrådet bør som sagt snu alle steiner i arbeidet sitt nå, sier Horn.
Les hele saken på side 10 i Bergensavisen fredag 29. november.