Stopper studieavgift for utlendinger

Regjeringen ønsket å utrede innføring av en avgift for studenter utenfor EØS-området fra 2015, men Venstre har fått gjennomslag for at et flertall på Stortinget nå vil signalisere at skoleavgift for utenlandske studenter ikke skal utredes. — Dette er både gledelig og riktig, sier Iselin Nybø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

- Tilslutningen til Venstres standpunkt viser at det er bred enighet i Stortinget om at gratisprinsippet fortsatt skal ligge til grunn for norsk høyere utdanning, sier Nybø.

– Tilslutningen til Venstres standpunkt viser at det er bred enighet i Stortinget om at gratisprinsippet fortsatt skal ligge til grunn for norsk høyere utdanning, sier Nybø.
Foto: Venstre

Både Venstre og de tidligere regjeringspartiene har vært tydelige på dette helt siden forslaget ble kjent, og i går kveld vedtok KrF at de ikke vil ha studieavgift for utenlandske studenter på norske universiteter og høyskoler.

Leder Emil André Erstad i Kristelig Folkepartis ungdom erkjenner overfor NRK at KrF har vinglet i spørsmålet tidligere, men forbindelse med budsjettbehandlingen for 2014 har altså partiet snudd.

Viktig signal
— Dette er både gledelig og riktig. Det er altså ikke i nærheten av å være flertall for regjeringens forslag om å utrede studieavgift for utenlandske studenter. Det er jeg glad for, og er et viktig signal til regjeringen, understreker nestleder i Stortingets utdanningskomite Iselin Nybø.

Lik rett til utdanning
– Vi er i lykkerus i dag etter at KrF og Venstre har bestemt seg for å si et tydelig nei til skolepenger og et stort ja til lik rett og like muligheter til utdanning! Norge blir det første landet som sier nei til innføring av skolepenger, og det skal vi være enormt stolte av, sier leder av Norsk studentorganisasjon, Ola Magnussen Rydje til organisasjonens egne nettsider.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**