Unødvendig å skape tvil om Fornebubanen

Denne skal vi sloss for. Det er fullstendig unødvendig av samferdselsministeren å skape tvil om dette viktige prosjektet, sier Abid Q. Raja etter samferdselsministerens utspill om at det ikke er sikkert byggingen av Fornebubanen kan starte før 2018. -Det skal ikke stå på oss svarer Ole Andreas Lilloe-Olsen i Bærum Venstre og Solveig Schytz i Akeshus Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Abid Q. Raja

Foto: Gisle Bjørneby, 2013

– Venstre skal sørge for at pengene kommer på plass når Fornebuprosjektet har behov for det. Når kommunene i regionen er klare til byggestart og planene for Fornebubanen ligger klare, må staten stille opp med de 50 prosent av midlene som Venstre, Frp, Høyre og KrF lovet i valgkampen, sier Raja.

– Lovnader forplikter
Dette var de borgerlige partiene (Høyre, Frp, Krf og Venstre) enige om 29. mai 2013:

1. Et regjeringsskifte betyr bygging av Fornebubanen.
2. Partiene lover 50 % statlig finansiering av Fornebubanen.
3. Utbyggingen kan organiseres i et eget utbyggingsselskap.
4. Utbyggingen skal settes i gang raskest mulig.

Ole Andreas Lilloe-Olsen i Bærum Venstre

Foto: Venstre

Bærum er klar
Reguleringsplanen for Fronebubanens trasse i Bærum vil være klar våren 2014. Det skal ikke stå på oss sier Ole Andreas Lilloe-Olsen, gruppeleder i Bærum høyre, som også peker på muligheten for å starte byggingen på Fornebu først, siden reguleringsplanen i Bærum blir ferdig en stund før Oslo kommune er klar med reguleringsplanen for trasseen i Oslo.

Solveig Schytz

Foto: Gisle Bjørneby, 2013

Akershus fylkeskommune gjør jobben
Solveig Schytz, venstres gruppeleder i fylkestinget bekrefter at det kan være aktuelt å starte byggingen på Fornebu først. -Ja, det er absolutt aktuelt, vi må imidlertid sikre at Fornebubanen bygges i sin helhet i en strekning, ikke stykkevis og delt. Fylket gjør også sin del av jobben, arbeidet med å sikre grunneierbidrag langs Fornebubanen er startet sier Schytz.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**