Vil ha elbilgoder langt ut over 2018

Denne uken holdt leder for energi – og miljøkomiteen på Stortinget, Ola Elvestuen, innlegg på verdens største elbilkonferanse i Barcelona. Behovet for gode incentivordninger var hovedbudskapet i innlegget. – Slik jeg ser det er det viktig å fastslå at vi må beholde incentivene mye lenger enn til 2018, sa Ola Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Verdens største elbilkonferanse
EVS27 er verdens største elbilkonferanse hvor fagfolk og presse med interesse for elbiler og ladbare kjøretøy møtes. I september var 8,6 prosent av alle solgte personbiler i Norge nettopp elbiler.

– I dag har vi en bred parlamentarisk enighet om å beholde incentivene for elbiler frem til 2018. Men slik jeg ser det, også som leder for energi- og miljøkomiteen på Stortinget, er det viktig å fastslå at vi må beholde incentivene mye lenger enn til 2018. For hva er målet vårt? Jo, å bygge opp Norge som et eksempel til etterfølgelse. Å ta ansvar for å senke våre egne miljøutslipp, og samtidig være del av en bevegelse som bidrar til å utvikle ny teknologi, sa Elvestuen.

Ola Elvestuen prøver elbilen iMiev fra Mitsubishi

Foto: Venstre (LKF)

– Men det stopper ikke der. Jeg er veldig glad for å kunne si at det norske statsbudsjettet sist fredag ble forbedret ved at elbiler (og batteripakker) skal fritas for moms ved leasing fra nyttår. Med dette på plass kan næringslivet i større grad kan introdusere elbiler, sa Elvestuen.

Et større europeisk marked
Elvestuen mener det ikke bare er viktig å være et tidlig marked, men på sikt å bli en del av et større europeisk marked.

– Når vi får tilsvarende endringer i store markeder som Tyskland, Frankrike og Spania, vil teknologiutviklingen ta av. Så vi vil definitivt beholde incentivsystemet vårt. Det er ingen tvil om at elbiler alltid vil ha ordninger som gjør dem mer attraktive enn tradisjonelle biler. Det må sies igjen og igjen, fastslo Elvestuen.

Les hele intervjuet med Norsk Elbilforening her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**