– Venstre skal sørge for at pengene kommer på plass når Fornebuprosjektet har behov for det. Når kommunene i regionen er klare til byggestart og planene for Fornebubanen ligger klare, må staten stille opp med de 50 prosent av midlene som Venstre, Frp, Høyre og KrF lovet i valgkampen, sier Raja.
– Lovnader forplikter
Dette var de borgerlige partiene (Høyre, Frp, Krf og Venstre) enige om 29. mai 2013:
1. Et regjeringsskifte betyr bygging av Fornebubanen.
2. Partiene lover 50 % statlig finansiering av Fornebubanen.
3. Utbyggingen kan organiseres i et eget utbyggingsselskap.
4. Utbyggingen skal settes i gang raskest mulig.
Les også: Miljø- og samferdselsprosjektet Fornebubanen skal realiseres med borgerlig flertall.
– Fornebubanen handler om å skape en enklere, tryggere og mer miljøvennlig hverdag. Effektive kollektivløsninger er nødvendig for å sikre fremkommelighet, ren luft og for å skape robuste bo- og arbeidsmarkeder. Befolkningsutviklingen krever at vi prioriterer kollektive løsninger, sier Abid Q. Raja.
Fordeler med Fornebubanen
– Ved å koble Fornebu, Lysaker, Vækerø og Skøyen på det eksisterende metronettet vil befolkningen i disse områdene få bedre og lettere tilgang til sentrumsnære områder, mens befolkningen i Oslo vil få lettere tilgang til Fornebu. Fornebubanen vil dermed øke fremkommeligheten og øke det geografiske nedslagsfeltet langs hele traseen.