I det kommende reguleringsarbeidet for bybanetrase til Åsane, er det kun foreslått konsekvensutredning for banen videre til Vågsbotn. For Venstre er dette langt fra godt nok.
Knutepunkt i Vågsbotn
Vi må ha et langsiktig perspektiv her, slik at vi ikke opplever at det dukker opp ting som gjør det vanskelig å bygge banen videre til Vågsbotn, sier Erlend Horn, gruppeleder for Venstre i bystyret og nestleder i Komite for miljø og byutvikling.
Dere tenker på den store utbyggingen av dette området?
Ja, bekrefter Per-Arne Larsen, leder av Åsane Venstre og nestleder i Bergen Venstre.
Vågsbotn vil lide av all trafikken i og med utbyggingen. Krysset er i dag et møtested for trafikk fra tre retninger. Ved å bygge et park and ride-anlegg og bybanestopp der, kan vi få dempet dette trykket.
Et viktig krav
De to Venstre-politikerne advarer mot å la være å regulere bybanen helt frem til Vågsbotn.
Dette vil være et veldig viktig krav fra Venstre i eventuelle forhandlinger om bybanen, sier Horn.
Vi risikerer å angre på det dersom vi nå velger å utsette reguleringen. Da kan det fort bli glemt. Så her håper jeg at Venstre kan spille en viktig rolle i de neste ukene når bybanetraseen skal behandles i bystyret.
Byrådssaken om bybanetreaseen skulle opprinnelig legges frem for bystyret før sommeren, men ble utsatt til enten før eller like etter jul.
Mangler passasjergrunnlag
Men foreligger det ikke et enstemmig bystyrevedtak på at bybanen skal videreføres til Vågsbotn?
Jo, det er riktig, men det sier bare at strekningen fra Åsane sentrum til Vågsbotn skal konsekvensutredes. Det er nå blitt gjort, og konklusjonen er at det i dag ikke er passasjergrunnlag for å bygge dit. Men Bergen vokser. Vi må ikke alltid bygge en bane der det allerede er mye folk. Noen ganger kan det være smart å få på plass infrastrukturen før utbyggingen begynner.
Les hele saken på side 6 i Åsane tidende tirsdag 19. november. Du kan også lese mer om Bybanen til Åsane på side 4 og 5 i samme avis.