Heder til Akershus sin klimapolitikk på Zerokonferansen

På Zerokonferansen vant Akershus fylkeskommune 3.plassen i kåringa av årets lokale klimatiltak. Solveig Schytz (V), leder for hovedutvalg for plan, næring og miljø mottok prisen på vegne av Akershus fylkeskommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Inge Solli, Siri Engesæth og Solveig Schytz foran Akershus EnergiPark.

Foto: Gisle Bjørneby

Fem kommuner og fylkeskommuner var under gårsdagens Zero-konferanse nominert til årets klimatiltak, for innovative og effektive klimaløsninger som skaper grønnere lokalsamfunn. Helt til topps i kåringen gikk Oslo kommune for deres kretsløpsbaserte avfallssystem med biogassproduksjon på Esval Miljøpark på Nes. På andre plass kom Østfold fylkeskommune, mens Akershus fylkeskommune fikk tredjeplassen for klimasmart energiproduksjon på Akershus Energipark.

Skedsmo viktig samarbeidspartner
Solveig Schytz, leder for hovedutvalg for plan, næring og miljø i Akershus fylkeskommune, mottok prisen på vegne av Akershus fylkeskommune.

– Det er veldig hyggelig å få oppmerksomhet for vår satsing på Akershus Energipark. Denne prisen deler vi med mange andre som vært involvert i å få på plass dette prosjektet. Jeg vil særlig trekke frem alle flinke folk på Akershus Energi, og i Skedsmo kommune. Skedsmo kommune har helt fra planleggingsfasen vært en positiv kraft i prosjektet, og en viktig samarbeidspartner for å få realisert energiparken, sier Schytz.

– For oss er visjonen å få til en symbiose av grønn energiproduksjon, utvikling av fremtidsrettet infrastruktur, og innovasjon og regional næringsutvikling. Vi vil gjerne invitere alle å ta del av de erfaringer vi gjør oss på energiparken, legger hun til.

Satser på nullutslippskjøretøy
Venstre-politikeren understreker at energiparken ikke er sluttdestinasjonen for fylkeskommunens klimasatsing.

– Vi har en målsetning om å være et klimapolitisk foregangsfylke, og det forplikter. Vi får satse på å vinne førstepremien neste år, men vår viktigste og mest ambisiøse satsing er nå først og fremst å legge til rette for nullutslippskjøretøy i regionen.

Akershus fylkeskommune fikk også ekstra blomster og heder fra Zero for arbeidet med å redde hydrogenstasjonene på Østlandet.

Les mer på fylkeskommunens hjemmeside

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**