De siste års erfaringer har vist av at det kan være behov for bredere sykkelfelt enn retningslinjene krever, og dette innarbeider vi nå i nye planer. Bredere sykkelfelt gir bedre fremkommelighet og økt trygghet. Byrådet vil vurdere å utbedre strekninger som har sykkelfelt med bredde under 1,5 meter.
Byrådet vil også supplere utbyggingen av hovedsykkelveinettet med andre tiltak som gjør det enklere og tryggere å sykle i byen. I sentrum er det lagt til rette for sykling mot enveiskjøring i flere gater, syklistene har fått røde løpere på begge sider, og det er blitt enklere å ta seg frem.
I år blir det gjennomført ekstra tiltak i 13 kryss, med oppmerking og rødt belegg. Byrådet har også satt i gang arbeidet med en kraftpakke med sykkeltiltak som kan gjennomføres på kort sikt. Det skal bli enklere for syklister å bruke kollektivtrafikk, og i 2014 setter vi i gang et forsøk der folk gratis kan ta med sykkel på t-banen.
Store sykkelveiprosjekter tar tid. Ofte må hele gater bygges på nytt, og tusenvis av meter med kabler og rør må legges om. Det er krevende. For å øke farten på planlegging og utbyggingen av hovedsykkelveinettet etablerte Byrådet i 2010 et eget sykkelprosjekt. Det har gjort at tempoet i utbyggingen av sykkelveier har økt. I år er seks sykkelveier under bygging, og i 2014 ønsker byrådet å bruke 122 millioner kroner til bygging av nye sykkelveier. På slutten av neste år vil det bare gjenstå 20 km før hovedsykkelveinettet er ferdig.
Byrådet deler syklistenes utålmodighet for å gjøre Oslo til en enda sikrere og bedre tilrettelagt sykkelby, og kommer til å fortsette sykkelsatsingen med økt styrke i årene som kommer.
Guri Melby, miljø- og samferdselsbyråd i Oslo
Innlegget stod på trykk i Aftenpostens Osloby-bilag fredag 1. november.