Klart for 2-timersfrekvens på Sørlandsbanen?

2 av Venstres mest sentrale stortingsrepresentanter hadde invitert seg selv til Sørlandets hovedstad mandag 28. oktober. Mye mer offensiv satsing på Sørlandsbanen var en av de viktigste signalene som ble gitt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Abid Q. Raja

Abid Q. Raja er Venstres nye representant i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Han og kollega Ola Elvestuen, som leder av nasjonalforsamlingens viktige Energi- og miljøkomité, hadde invitert seg selv til Kristiansand for å skaffe seg oversikt over utfordringer i landsdelen.

I møte med NSB og Jernbaneforum Sør gikk Venstres stortingsmenn langt i å love en betydelig satsing på Sørlandsbanen, både på kort og lang sikt.
Da den rødgrønne regjeringen overraskende stakk kjepper i hjulene for NSBs forslag om å innføre en ny og offensiv ruteplan på Sørlandsbanen i 2013, frembrakte det bred og tverrpolitisk harme på Sørlandet. (Se oppslag på Vest-Agder fylkes nettsider her.)

-Vi må satse mye mer på jernbanen, var det samstemte budskapet fra Venstres stortingspolitikere. -Vi bør

Ola Elvestuen

Foto: Caroline Roka

kunne få på plass en bedre frekvens på regiontogene, uten at dette går ut over sovevognstilbudet mellom endestasjonene Stavanger og Oslo. Vi må også få flere krysningsspor og bedre teknisk standard på denne viktige jernbanestrekningen, blant annet for å styrke muligheten for å frakte gods på Sørlandsbanen, sa Venstres nestleder Ola Elvestuen.

Stortingsrepresentantene ble også grundig orientert om planene for å koble sammen Sørlandsbanen og Vestfoldbanen. -Dette er en genistrek, og denne utbyggingen bør igangsettes umiddelbart når den nye høyhastighetsparsellen på Vestfoldbanen mellom Larvik og Porsgrunn åpner i 2018, argumenterte Reidar Braathen og Thore Westermoen i Jernbaneforum Sør. -Da må det bevilges midler til planlegging allerede nå.

-Det blir nå veldig spennende å følge budsjettbehandlingen i Stortinget, var det samstemte omkvedet fra de lokale Venstrefolkene som deltok under besøket; bystyrerepresentantene Dag Vige og Solveig Nilsen, fylkestingsrepresentant Stein Inge Dahn, og lokal koordinator for Kristiansand Venstre Roger Fromeide.

-Vi må få på plass en ny og mye mer effektiv måte å planlegge jernbaneutbygging i Norge, uttalte stortingsrepresentantene Ola Elvestuen og Abid Q. Raja fra Venstre da de besøkte Kristiansand

Foto: Stein Inge Dahn

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**