Godtar ikke rødgrønt kutt til de svakeste

Venstres ordførere og varaordførarer beklager sterkt den rødgrønne regjeringens foreslåtte kutt på 214 millioner kroner til kommune-Norges tjenester til personer med særlig store hjelpebehov, såkalte “ressurskrevende tjenester”. Dette er en lite hyggelig avskjedshilsen fra de rødgrønne til de i samfunnet som trenger det mest. Alfred Bjørlo som leder Venstres ordførernettverk hadde dette innlegget i dagens HT, på vegne av 48 ordførere og varaordførere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Alfred Bjørlo LM2012

Foto: Helene Z Skulstad

“Vi oppfordrer Venstres stortingsgruppe om å ta en kamp for de ressurskrevende brukerne når de skal forhandle med Høyre og Frp om neste års statsbudsjett. I stedet for kutt ønsker Venstres ordførere og varaordførere tvert imot økt innsats fra staten til å dekke utgifter til disse brukerne. Særlig gjelder det unge brukere innen rus og psykiatri.

Regjeringen Stoltenberg foreslo i Statsbudsjettet å redusere innslagspunktet fra 80 til 77,5 prosent for statens dekning av tjenester til personer med store hjelpebehov som mottar omfattende helse- og omsorgstjenester fra kommunene. I tillegg heves innslagspunktet fra 975 000 til 1 010 000 kr. Det utgjør i praksis et kutt på ca 214 millioner kroner. Dette må kommunene selv dekke inn, enten ved å redusere tjenesteomfanget eller ved å kutte tjenester på andre områder.

Venstres ordførere og varaordførere mener det er særlig alvorlig at kuttet skjer i en periode hvor tallet på ressurskrevende brukere vokser sterkt. Bare i 2013 er det en vekst på 550 brukere. Det er nå hele 6700 mottakere av slike tjenester.

Som et strakstiltak må kuttet fra 80 til 77,5 % reverseres. På sikt ønsker Venstres ordførere og varaordførere en gjennomgang av det helthetlige tilbudet til brukere med så store behov. Det er svært aktuelt å se på dette i den forestående demokratireformen hvor større kommuner og nye regioner skal formes. Staten kutter kompensasjonen når brukerne fyller 67 år, men at behovet for tjenester slett ikke stopper med økende alder — snarere tvert imot.

Venstres ordførernettverk var samlet i Oslo søndag 20. oktober. Venstre har 10 ordførere og 38 varaordførere fordelt på alle landets fylker utenom Oslo. De 48 Venstre-politikerne fra hele landet går nå sammen i et nettverk som vil jobbe tett opp mot Venstres nye stortingsgruppe.

Venstre har etter stortingsvalget fått en nøkkelrolle i norsk politikk. For Venstres 48 ordførere og varaordførere gir dette store muligheter til å fremme viktige Venstre-ærend i lokalpolitikken på den nasjonale arenaen. Gjennom opprettelsen av Venstres ordførernettverk sikrer vi gode lytteposter og ballspillere over hele landet for vår nye stortingsgruppe.”

Alfred Bjørlo, leder av Venstres ordførergruppe

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**