Logistikknutepunkt på Skogn

Redaktør Roger Rein spør i Levangeravisa tirsdag 22. oktober om hva som skal til for å løfte fram havna på Skogn som det sentrale alternativ etter at debatten om et fremtidig transportknutepunkt for Midt-Norge har gått i vranglås, skriver Karl M. Buchholdt i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Innlegg av Karl M. Buchholdt – Levanger Venstre

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

Levanger Venstre har flere ganger fremmet forslag om at Skogn skal løftes frem som det sentrale alternativet i debatten om det planlagte logistikknutepunktet i Trøndelag.

Dessverre har det vært liten politisk vilje for å få på plass en slik løsning for fylkets største havneområde. Ordfører Robert Svarva (AP) har gjentatte ganger gått imot en slik løsning, og oppfordret til å arbeide videre med planene om et logistikknutepunkt i området Hell-Muruvik på Stjørdal, sist i kommunestyret i juni 2013. Venstres forslag fikk også et etterspill i avisene ved at kommunestyrerepresentant for Levanger Arbeiderparti, Svein Erik Veie, gjennom avisinnlegg var glad for at et solid flertall i kommunestyret holdt retningen.

Det planlagte logistikknutepunktet vil gi 1000 nye arbeidsplasser, og det er all grunn til å spørre Levanger Arbeiderparti om hvorfor de ikke vil ha disse til Levanger. Det er på tide å begynne å se på realitetene i saken. Stjørdal kommune sier nei til løsningen på Hell-Muruvik og i Sør-Trøndelag har Høyre gått for en delt løsning hvor havna på Orkanger seiler opp som satsehavn for sjø.
At arbeidsplassene blir lagt sør for Trondheim er definitivt ikke noe som vil styrke arbeidsplasser i Levanger og Nord-Trøndelag. Levangeravisas redaktør etterlyser næringslivet på banen. Jeg ønsker dem lykke til, Skogn har hele tiden fremstått som et åpenbart alternativ som det er verdt å satse på.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**