Statusrapport fra kommuneøkonomien

I dagens Kommunestyremøte ble 2.tertialrapport behandlet. Dersom kursen holder mot nyttår peker pilen mot ROBEK. Venstre ved gruppeleder Maria Serafia Fjellstad uttrykte vemod over de mål som ikke var nådd, men roste de ansatte for den enorme jobben de alle har bidratt til, og satte en målsetning om et i så tilfelle kortest mulig opphold på ROBEK-lista.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Maria Serafia Fjellstad

Foto: Harstad Tidende

“Det er alltid vemodig når man ikke ser ut til å nå målsetningen man har satt seg. Da har man to alternativ; sette seg på baken og sutre — eller brette opp armene og gå på mot neste målstrek. Jeg synes vi skal velge det siste,” innledet hun sitt innlegg med. Rådmannens saksframlegg beskrev en økonomisk situasjon i bedring; med balanse mellom inntekter og utgifter, men med underskudd fra 2011 som det ikke ser ut til at det skal være mulig å nedbetale dette året. Til det mangler slik det ser ut nå omkring 25 millioner kroner.

Maria Serafia Fjellstad var i sitt innlegg opptatt av å ikke ensidig fokusere på dette; men se den enorme innsatsen som ligger bak de nedskjæringene, innsparingene og omstillingene som er gjort. Det er innen helse- og omsorg man er lengst unna innsparingsmålene, men også her har man hatt store omstillingsprosesser og gjort store nedskjæringer. “Alle steiner er snudd, og vi må likevel forsøke å snu dem på nye måter,” uttalte Fjellstad – og siktet til hvordan vi igjen må lete etter grep for å oppnå økonomisk balanse.

I 2.tertialrapport beskrives økte kostnader til sosialhjelp i Harstad kommune i 2013 sammenlignet med 2012; med 40% økning av antall søknader. På spørsmål fra Venstre kunne Rådmannen beskrive at dette særskilt kom i den yngste aldersgruppen under 25 år, endel fra flyktninger, og ofte var personer som ikke klarte med boutgiftene sine.

Selv når tidligere års underskudd er nedbetalt gjenstår arbeid hva gjelder å oppnå en sunn kommuneøkonomi.
Lang avdragstid og høy lånegjeld er ikke nødvendigvis gode løsninger på lang sikt. “Vi må holde fokus på gode langsiktige løsninger, ikke på raske innsparingsmåter — vi må ikke spare oss til fant. I dette ligger en større plan omkring vedlikehold etc.”

“Og nå ser det ut til at ROBEK er neste. Jeg liker best å være herre i eget hus. Målsetningene våre om snarest mulig økonomisk balanse, nedbetaling av gjeld — og dermed raskt vekk fra lista igjen, må fastholdes,” avsluttet Fjellstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**