Lys i rommene på Bergsodden

I tidligere finansieringsplan var kun drift av halve sykehjemmet med 36 senger på plass, nå er ytterligere 26 senger kommet til gjennom omprioriteringer. De siste 10 sengene står foreløpig uten finansiering, men Jan Fjellstad lover full innsats helt fram til åpningsdagen, med god tro på å da kunne åpne hele sykehjemmet med lys i alle rom.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Marianne Bremnes og Jan Fjellstad

Foto: Harstad kommune

Bergsodden sykehjem har hatt en lang og kronglete vei fra idé til realitet. Etter de første planene skulle sykehjemmet stått ferdig allerede i 2009, men grunnet ulike utsettelser i stor grad grunnet uenighet omkring konsept og størrelse ble saken utsatt. Nå nærmer vi oss imidlertid ferdigstillelse. Grunnet kommunens økonomiske situasjon har imidlertid ikke driften ennå vært innarbeidet i kommunens langtidsbudsjett for mer enn halve sykehjemmet. Et samlet kommunestyre sluttet opp om en plan for å nå legge inn penger for ytterligere 26 senger, og å sette inn full innsats for å i løpet av det neste halvåret også finne midler for de siste 10 sengene.

“Dersom vi på nåværende tidspunkt hadde nedbetalt tidligere års underskudd; da hadde vi også fra dagens dato kunnet vedta fullfinansiering av driften på Bergsodden. Slik er det dessverre ikke.”, sa Jan Fjellstad i sitt innlegg under debatten. Han viste også til Statsbudsjettet som i sitt forslag byr på enda større utfordringer, med den rødgrønne regjeringens foreslåtte kutt på 214 millioner kroner til tjenester til personer med særlig store hjelpebehov. Dette er kutt som kan bety mye for vår kommuneøkonomi. Venstre har gjennom sitt ordførernettverk oppfordret Venstres stortingsgruppe om å ta en kamp for de ressurskrevende brukerne når det kommer til forhandlinger med Høyre og FrP om statsbudsjettet. I stedet for kutt ønsker Venstres ordførernettverk økt innsats fra staten for å dekke utgifter til disse brukerne. “Dersom Venstre lykkes med dette, kan det bety viktige kroner for Harstad kommune”.

Jan Fjellstad avsluttet innlegget med en bønn om å gå bort fra et ensidig fokus på antall senger i sykehjems-Harstad, til å i stedet være opptatt av samsvar mellom hjelpebehov og tilbud. “Vi skal gi tilbud til de som trenger det, når de trenger det – det må være målet vårt”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**