Konkurranseeksponering av Helse- og omsorgstjenester i Harstad kommune

I dagens kommunestyre var det duket for de større prinsipielle politiske diskusjonene når temaet konkurranseeksponering lå på bordet. Et omforent forslag fra en samlet posisjon ble vedtatt; som gav Rådmannen rom for videre utredninger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Maria Serafia Fjellstad

Foto: Martin Kaarby

Utgangspunktet for debatten var egentlig et tidligere vedtak om å vurdere å konkurranseutsette 2.etasjen i nye Bergsodden sykehjem til private/ideelle aktører. Tida til åpning er knapp, og det vil vel være vanskelig å få til det før åpningsdagen. Saken åpnet imidlertid for vurdering av flere måter å konkurranseeksponere virksomheten på. I debatten kom både SVs klare nei til privatisering, Høyres ja til en gylden middelvei, FrPs påminnelse om sine tidligere forslag om konkurranseutsetting og Ap intuitive motstand mot private aktører til syne.

Innlegget fra Maria Serafia Fjellstad, Venstre, gjengis her nærmest i sin helhet:
“Alle steiner er snudd, og vi må likevel forsøke å snu dem på nye måter. Vi drifter vår helse- og omsorgssektor dyrere enn andre sammenlignbare kommuner; jmf Kostra. Vi har vel i grunnen ikke holdepunkter for å si at vi gjør det bedre. Vi må da spørre oss selv om det er virkemidler vi ikke har tatt i bruk for å få ting til på en bedre, smartere, mer effektiv eller billigere måte.

Konkurranseutsetting er herunder første punkt. Hva gjelder Bergsodden vil en utsettelse nå gjøre at tida kanskje kan bli knapp for første driftsår. Like fullt er det viktig for kommunen som helhet å tenke om det kan være slik at å sette ut deler av drift til private eller ideelle organisasjoner kan være et gode. Vi støtter Johannes Utvågs forslag om å utsette diskusjonen.

Rådmannen nevner jo nemlig andre måter man kan se for seg å snu steiner på.

Benchmarking som begrep er fremmed å ta i munnen sin når vi snakker om omsorg for mennesker; det blir fort for markedsorientert. Innholdet trenger imidlertid ikke å forstås slik. Å sammenligne driften sin mot andre; utover hva vi gjør gjennom rapportering på budsjett internt i kommunen, kan bidra til at man ser løsninger man ikke før har sett. Sammenligningene kan være både mot private aktører, ideelle aktører eller mot andre offentlige aktører. Det kan i allefall være nyttig å høre Rådmannens vurdering om hvordan evaluering opp mot andre kan nyttegjøres hos oss.

Når også fritt brukervalg dukker opp i diskusjonen her har vi vel havnet på utsida av diskusjonen om potensialene innen institusjonstjenester. Dette forstår i allefall jeg som muligheten til å selv velge mellom kommunal eller privat tilbyder når det kommer til hjemmehjelp eller hjemmesykepleie; med fortsatt behovsvurdering kommunalt. En rekke kommuner har innført dette; Oslo, Asker, Bærum, Bergen, Drammen, Tønsberg, Stavanger, Stjørdal. Også en bredere sak fra Rådmannen på dette punktet er ønskelig.

Jeg tror ikke skillet mellom privat og offentlig er svart-hvitt. Venstre tror ikke løsningen ligger alene hverken hos de private eller hos det offentlige. De gode løsningene må vi faktisk finne og velge sammen.”

Med dagens vedtak ber Kommunestyret Rådmannen vurdere nærmere konsekvenser og muligheter av å sammenligne vår institusjonstjeneste opp mot andres, og også å se nærmere på fritt brukervalg. Vurderinger om konkurranseutsetting utsettes til det overstående er vurdert. Venstre ser fram til nye diskusjoner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**