Både klimaforliket og NTP sier at den kommende befolkningsveksten i og rundt de store byene skal tas unna med satsing på kollektiv, sykkel og gange. Klimaforliket og NTP forplikter. Det er derfor nødvendig at den nye regjeringen kommer med statlige midler for å få på plass kollektivtilbud for morgendagen over hele landet.
I samarbeidsavtalen mellom regjeringspartiene og Venstre og Kristelig Folkeparti framgår det at samferdselssektoren skal få større satsing enn det NTP legger opp til. Det vil vi i Venstre følge nøye med på i budsjettbehandlingen.
I går og i dag har det pågått en stor konferanse på Gardermoen hvor næringslivet bl.a. tar opp spørsmålet om forfallet på jernbanen, som gjør at mer gods flyttes fra bane og over til vei, motsatt av det vi politikere ønsker. Det skaper mer fare i trafikken, og det representerer større slitasje på veiene. For næringslivet er det også langt å fortrekke å få gods på jernbane; det er langt mer kostnadseffektivt. Men næringslivet stoler ikke på framkommeligheten. Det er uberegnelige ras, forsinkelser og noen ganger ukevis med innstillinger. Vi i Venstre vil i våre budsjetter prioritere å gi mer til å forhindre ytterligere forfall og til å forbedre eksisterende linjer. For Venstre vil særlig de veiene som er viktige for næringslivet være en prioritet. Men for Venstre som helhet er det kollektiv og jernbane som vil være hovedprioritet.
Vi mener at det for å få realisert klimaforliket og NTP minst trengs at staten bidrar med 50 pst. statlig andel i de store kollektivutbyggingene, at det må være større belønningsmidler, som omfatter flere byområder, og at vi må ha større statlige bidrag på sykkel- og gangstier.
lntercity er noe alle politikere snakker varmt om. Vi i Venstre mener at det må bygges ut som et stort prosjekt, helt til endestasjonene. Det er å sløse med fellesskapets midler når vi bygger etappevis. Vi i Venstre vil at det skal gjøres annerledes. Vi må bygge sammenhengende, og vi mener det beste er å lage et eget prosjektselskap for dette.
Jeg mener vi ikke har noen særlig tid å miste hva gjelder å forsterke dagens jernbanenett, og vi har ikke tid å miste hva gjelder utbygging av nye prosjekter. Vi vil derfor også gjøre Jernbaneverket og Statens vegvesen om til statlige selskaper eller foretak for at de skal gjennomgå nødvendig omorganisering. Formålet er å få ned planleggingstiden og få raskere igangsatt og gjennomført prosjekter, både nye prosjekter og forbedring og forsterking av eksisterende tilbud.
Vi vil i våre budsjetter også følge opp oppgradering av enkeltstrekninger. Det gjelder særlig Gjøvikbanen og Kongsvingerbanen, og i Akershus er vi særlig opptatt av fornebubane, ahusbane og at E18 Vestkorridoren bygges med kollektivfelt