Det er idag netttsteder hvor elever kan legge ut karakterer/vurdering av sine lærerere. Noern av disse vurderingene fremstår som ren pesonsjikane.
Fylkeskommunen har som skoleeier plikt til å ivareta sine ansatte. Samtidig skal fylkeskommunen sikre elevene et optimalt læringsutbytte. Læreren i klasserommet er avgjørende for å oppnå det beste læringsutbytte.
Undervisningsvurderingen har 2 hovedmål:
Bidra til bedre kvalitet på undervisningen.
Bedre læringsmiljøet i klassen.
Vuderingene fra elevene vil gi læreren tilbakemelding på planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisningen og læreren får dermed mulighet til å videreutvikle seg og styrke sin profesjonalitet.
Tiltaket vil også øke elevmedvirkningen og elevenes medansvar for læringsmiljøet.
Spørreundersøkelsen for den enkelte elev på data med et enkelt spørreskjema skal gi nødvendig datasikkerhet/anonymitet.
I forhold til gevinsten for læringsmiljøet vil en slik ordning ikke innebære en unødvendig byråkratisering i skolen.
Lærers nærmeste personalleder skal gjennomgå resultatene for å bli enige om tiltak for å bedre/styrke undervisningen. Rektor må også ha tilgang til informasjonen.
Lærer skal deretter i møte med den gruppen som har besvart bvli enige om hva som må bedres og hvilke tiltak som skal iverksettes for å oppnå dette.