Møte i bystyret 23. oktober

I dagens møte i bystyret behandles blant annet sak om tungtransport i Groruddalen, forslag fra Odd Einar Dørum om bier i byen og forslag om 2. fremmedspråk i 5. klasse. Her vil vi oppdatere underveis hva som skjer i møtet. Du kan også se møtet på Oslo kommunes web-tv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

15:00 Opprop. Venstre er representert med Toril Berge, Odd Einar Dørum, Espen Ophaug, Julianne Ferskaug og Terje Bjøro (møter for Guro Fjellanger).

15:05 Første sak er endring i bystyrets sammensetning på bakgrunn av høstens valg. Deretter muntlig spørretime.

15:05 Første spørsmål kommer fra Andreas Halse (A) og handler om kvalitetsarbeidet i barnehagene. Nyutnevnt kunnskapsbyråd Anniken Hauglie (H) svarer at hovedfokuset de senere årene har vært å få på plass tilstrekkelig barnehageplasser, og at man nå har kommet langt nok med det til å satse mer også på kvaliteten i barnehagen. Dette handler blant annet om kompetansen til de ansatte, og dette er et viktig område for byrådet, sier Hauglie.

15:25 Byråd Guri Melby får sitt første spørsmål i spørretimen, fra Abdullah Alsabeegh (A), som spør om finansieringen av en ny T-banetunnel for Oslo sentrum. Melby sier at den nye regjeringen allerede har signalisert at det blir satt av flere midler til dette enn den rødgrønne regjeringen gjorde, men at hun må komme tilbake til finansieringen på Oslos side. Det er imidlertid ingen tvil om at en ny tunnel er avgjørende for kollektivsatsningen i Oslo, og er en høyt prioritert sak for byrådet, avsluttet Melby.

15:35 Neste spørsmål kommer fra Carl I. Hagen (F) og handler om frafall i videregående skole. Byråd Hauglie svarer at hun er opptatt av å redusere frafallet i skolen, og vil forsterke arbeidet i kommunen rettet mot dette. I den forbindelse er det blant annet inngått samarbeidsavtaler mellom barnehager, skoler og barnevern, og mellom skolene og NAV, for å identifisere risikofaktorer og bidra til å få elever som er i ferd med å falle fra på rett spor. I tillegg har byrådet i sitt budsjettforslag lagt inn styrking av helsetjenesten i skolen, og vi vil fortsette å samarbeide med virksomheter utenfor kommunen for å sikre at alle elever har mulighet til å komme seg gjennom utdanningsløpet på en god måte, avsluttet Hauglie.

15:45 Bjørnar Moxnes (R) stiller neste spørsmål, om budsjettet for bibilioteksfilialene i Oslo. Kulturbyråd Hallstein Bjercke har tidligere skrevet om dette spørsmålet i Aftenposten. I Bystyret svarer han at det ikke skal gjøres endringer i filialsstrukturen uten at dette er eksplisitt vedtatt i bystyret. Det er ikke byrådets hensikt å legge ned noe tjenestetilbud innen kutursektoren, inkludert bibliotekene. Dette vil heller ikke være nødvendig som følge av byrådets budsjettforslag. Kulturetaten er, som de fleste andre etater i Oslo, pålagt et rammekutt på 0,8 %. Dette gir ikke grunnlag for de nedleggelsene etatene foreslår i sin konsekvensanalyse, og jeg har derfor bedt etaten utarbeide nye forslag til hvordan de beskjedne innstrammingene i rammebudsjettet kan realiseres, sier Bjercke. Han orienterte også om at han vil legge frem en biblioteksmelding for bystyret innen utgangen av året, med sikte på å styrke det samlede bibliotekstilbudet i byen.

16:00 Rina Mariann Hansen (A) stiller neste spørsmål om salg og konkurranseutsetting av kommunale barnehager. Byråd Anniken Hauglie redegjør for forsøksordningen som ble vedtatt i bystyret i forbindelse med behandlingen av budsjett for 2013. Det er ennå ikke besluttet hvilke barnehager som blir omfattet av forsøket, fordi byrådet har vært opptatt av å ha en god prosess som følger de regler og avtaler man har blant annet mellom partene i arbeidslivet, sier Hauglie.

16:05 Spørretimen er med det avsluttet, og bystyret går videre til å behandle høringsuttalelse til NOU 2013:1 Det livssynsåpne samfunn.

16:25 Byråd Bjercke tar ordet, og sier han vil rose Livssynsutvalget, som forøvrig Guri Melby var en del av, for godt utredningsarbeid. Han sier at byrådet mener det er riktig for Oslos del at kommunen beholder ansvaret for gravferdsdrift, og at det er positivt at det blir foreslått at også sekulære livvsyn kan ligge til grunn for livssynsbaserte skoler.

16:35 Bystyret går videre til å behandle leie av FO-bygget i Sørkedalsveien tilbarnehage. Terje Bjøro holder Venstres innlegg. Det er bred enighet i bystyret om at byen og bydel Vestre Aker har behov for disse barnehageplassene. Det er derfor gledelig at leieforholdet fortsetter helt frem til 2028. Gode og forutsigbare leiekontrakter med langsiktig perspektiv er spesielt viktig når det gjelder sentrale velferdstilbud som barnehagene er. Så vet vi at det alltid er utfordringer med utearealer, både ved skoler og barnehager, i en kompakt by som Oslo. Finanskomiteen omtaler dette på en balansert måte i sine enstemmige merknader. Det er omkringliggende friarealer i umiddelbar nærhet til barnehagen, noe som gjør at man kan akseptere utearealer av en noe mindre størrelse enn normen tilsier, dersom det blir nødvendig, avsluttet Bjøro. Saken ble enstemmig vedtatt.

16:40 Neste sak til behandling er samordning av Oslo Forsikring og Oslo Pensjonsforsikring. Toril Berge holder Venstres innlegg. Blant kommunens mange virksomheter er Oslo Pensjonsforsikring blant de som forvalter de største verdiene, med en forvaltningskapital som er større en kommunens årlige driftsbudsjett. Sikkerhet for våre ansattes pensjoner er en sentral oppgave for kommunen som arbeidsgiver, og det er avgjørende at verdiene forvaltes med høy kompetanse og et langsiktig perspektiv, sa Berge. Det er en enstemmig finanskomité som stiller seg bak byrådets forslag om å samordne virksomheten i Oslo pensjonsforsikring og Oslo forsikring. Komiteen har også brukt mye tid på å sette seg inn i de formelle og juridiske kravene til organiseringen og styringen av forsikringsvirksomhet. Oslo kommunes eierskapsstrategi ligger til grunn, og det samme gjør naturligvis Forsikringsvirksomhetslovens krav. Jeg har full tillit til at byrådet og den nye finansbyråden vil følge opp dette når sammensetning av styre for det nye konserne skal etableres, og at den endelige løsningen man velger vil tilfredsstille både formalkravene og kommunens behov for fremtiden, avsluttet Berge.

16:55 Bystyret behandler sak om Groruddalssatsningen og Oslo Sør-satsningen. Terje Bjøro holder Venstres innlegg. Områdesatsninger er noe vi begynner å få lang erfaring med i Oslo, og det er også svært gode erfaringer vi har gjort oss. Groruddalssatsningen og Oslo Sør-satsningen er ingen unntak i så måte. Derfor er det svært gledelig at en enstemmig finanskomité går inn for at Oslo kommune skal innlede en dialog med statlige myndigheter om å forlenge disse satsningene, sa Bjøro. Jeg er i den forbindelse spesielt glad for at byrådet i blå bok allerede har satt av 15 millioner til Groruddalssatsningen i 2017 — som er året etter at satsningen etter planen skulle avsluttes. Det er et tydelig signal om at Oslo har vilje til å satse videre på å utvikle Groruddalen til et stadig bedre bomiljø for menneskene som har gjort dalen til sitt hjem. Oslo Sør-satsningen strekker seg i utgangspunktet noe lenger, til 2018, og årets foreslåtte økonomiplan kan dermed av naturlige årsaker ikke ta høyde for forlengelse av også denne satsningen. Jeg er imidlertid ikke i tvil om at den nødvendige viljen til å satse på Oslo Sør også er tilstede, både hos byrådet og hos partiene i bystyret.
Så lenge vi klarer å holde på det vi har som felles mål — utjevning av levekårsforskjeller, gode oppvekstmiljøer og levende og mangfoldige boområder, for å nevne noen stikkord — er jeg sikker på at vi vil lykkes med å fortsette suksessen som områdesatsningen i Groruddalen og Oslo Sør har vært, avsluttet Bjøro.

17:35 Bystyret tar middagspause. Oppdateringene herfra fortsetter ca. 18:30.

18:35 Bystyret gjenopptar forhandlingene.

18:45 Odd Einar Dørum tar ordet til sak om Sagene bad. Han sier at det er en mulighet for en løsning i det tidligere byråd Ola Elvestuen har arbeidet med, nemlig å etablere en barnehage i forbindelse med bygget. Det vil gi eieren av Sagene bad bedre økonomiske forutsetninger for å drive badet på en lønnsom måte. Nå arbeides det med å finne ut om det finnes tilstrekkelige utearealer rundt bygget for å etablere en barnehage, og det arbeidet støtter Venstre fullt ut, avsluttet Dørum.

19:00 Neste sak til behandling er forslag fra Eirik Lae Solberg (H) om å gjennomgå særaldersgrensene for ansatte i Oslo kommune, med sikte på at flere som ønsker det kan arbeide lenger.

19:05 Terje Bjøro holder Venstres innlegg. Gjennom hele mitt politiske liv har jeg og Venstre vært opptatt av at seniorer er en ressurs for samfunnet, ikke en belastning. Seniorer har gjennom sin erfaring og sin virkelyst uendelig mye å bidra med. Skal seniorenes kapasitet og erfaring tas på alvor, må vi ikke legge hindringer i veien for at folk av en viss alder skal få fortsette i et arbeid de trives med og utfører på en god måte. Det er ingen som tar til orde for å tvinge seniorer til å stå i arbeid lenger enn de kan tåle, men det er viktig at seniorene har mulighet til å jobbe lenger dersom de ønsker det. En gjennomgang av kommunens særaldersgrenser, med sikte på å gjøre det mulig for flere å stå lenger i arbeid vil gjøre kommunens arbeidsgiverpraksis mer individuelt tilpasset, og bidra til at nyttig erfaring ikke går tapt som følge av rigide regler som er ment å passe for alle, men som i realiteten vil treffe svært få presist nok. Så skal denne gjennomgangen naturligvis følge de gjeldende regler og avtaler mellom partene i arbeidslivet. Jeg ser frem til utfallet av denne gjennomgangen, som jeg er sikker på at byrådet vil utføre på en god og grundig måte, avsluttet Bjøro.

19:40 Bystyret behandler sak om oppfølging av bomiljøet i Sinsenveien 56 – 74.

19:50 Oppføging av bomiljøet i Sinsenveien 56 – 74 tas til orientering. Neste sak er om Tungtransport i Groruddalen.

19:55 Odd Einar Dørum har ledet arbeidsgruppen om tungtransport i Groruddalen, og holder første innlegg i saken. Han sier det har gått oppimot 35 år uten at noen har tatt tak i denne problemstillingen, men at komiteen nå har gått grundig inn i den, og foreslår en rekke tiltak. Det største grepet er en prosjektorganisering for å se på samlede tiltak for å redusere tungtransporten gjennom skilting, gjennomkjøringsforbud og lignende. Dette er en idé som kom fra NHO, og som komiteen bejublet. I tillegg foreslår vi en rekke konkrete tiltak som går på enkeltveier og -strekninger, heruder mulig stenging av Veivtvetveien og støyskjermer langs E-18/Trondheimsveien. Komiteen har vært bevisst på behovet for hvilesteder for trailersjåfører. Vi er klare på at det ikke skal være parkering for tungtransport ved Mariholtet, men må likevel finne løsninger som gjør det mulig å følge hviletidsbestemmensene. Vi kan ikke diktere utviklingen på Alnabru, men legger til grunn at dette vil være en del av en fremtidig løsning på denne problemstillingen, avsluttet Dørum.

20:15 Guri Melby tar også ordet, og berømmer komiteen og arbeidsgruppen for sin innsats. Komiteen anbefaler flere gode tiltak som vil bidra til å redusere belastiningen tungtransporten utgjør for beboerne i Groruddalen. Målet må være å komme frem til løsninger som ivaretar både næringslivets og beboernes behov, og der treffer komiteen en god balanse, sa Melby. Byrådet har også selv foreslått flere tiltak på kort og lang sikt. På kort og mellomlang sikt vil skilting av anbefalte ruter og restriksjoner for tungtransport i boligveier gi en merkbart positiv effekt. Større tiltak på veinettet som adkomst til Alnabruterminalen og diagonal er mer langsiktige, og vil kreve videre utredninger og finansiering. Jeg kan nevne at det arbeides med planer for miljøgatetiltak I Statsråd Mathisens vei, Erich Mogensøns vei, Grorudveien, Veitvetveien og Brobekkveien — Refstadveien. For Brobekkveien-Refstadveien og Veitvetveien foreligger det reguleringsplaner, og arbeidene i Veitvetveien planlegges i gangsatt i 2015, sa Melby. Bymiljøetaten har kontaktet politiet med forespørsel om skilting for å hindre parkering av tunge kjøretøy på parkeringsplassen på Mariholtet og Karolinerveien. Gjennom Groruddalssatsingen er det gjennomført støyskjerming i Refstadveien i 2012 og i 2013 bygges det 200 løpemeter støyskjem i Nedre Kalbakkvei. Det er dessuten et meget godt tiltak komiteen har kommet frem til når den ber byrådet om å opprette et eget delprosjekt med deltagelse fra forskjellige relevante aktører for å utrede og gjennomføre en skiltplan for å lede tungtransporten til de best egnede traseene. Jeg har også merket meg komitens vedtak om å opprette et eget prosjekt for fremdriftsplanlegging, nødvendige utredninger og tiltak rettet mot tungtransporten i Groruddalen. Jeg vil sørge for at dette følges opp på egnet måte i byrådet, og holde komiteen orientert om arbeidet, avsluttet Melby.

20:30 Det blir vedtatt flere tiltak for å redusere belastningen med tungtransport i Groruddalen. Les hele vedtaket her (PDF).

20:30 Bystyret behandler nå forslag fra Ap om å legge til rette for bildeling i Oslo. Odd Einar Dørum holder Venstres innlegg. Han sier at både Aps forslag og byrådets holdning til forslaget har vært positive. Bildeling er en intelligent ordning som bidrar til å redusere bilbruken i byen, og komiteen har derfor enstemmig vedtatt at bildeling skal inngå som en del av Ruters strategiske planer ved fremtidige rulleringer, samt i arbeidet med parkering i Oslo sentrum, avsluttet Dørum.

20:40 Bystyret behandler forlslag fra SV om mulighet til å ta med sykkel gratis på T-banen. Forslaget er allerede innarbeidet i byrådets budsjettforslag for 2014. Byråd Guri Melby tar ordet, og sier at det er et veldig positivt forslag SV har fremmet. Hun sier at også Ruter er positive til å opprette en forsøksordning hvor det åpnes for å ta med sykkel gratis på T-banen utenom rushtiden. Ruter er allerede i gang med å gjøre sikkerhetsvurderinger av hvordan forslaget best kan gjennomføres, og har møte med Oslo T-banedrift om saken allerede i neste uke, avsluttet Melby.

20:45 Neste sak er forslag fra Odd Einar Dørum om bier i byen. Det er en alvorlig sak som høres liten og søt ut, og det bystyret gjør i dag er å heie engasjert på alle de som driver birøkt i byen, sa Dørum. Vi ser frem til at dette temaet omtales mer detaljert i landbruksmeldingen som legges frem for bystyret neste år, og har merket oss Bymiljøetatens kommentarer om arbeidet med pollinerende vekster i byen som svært positivt, avsluttet Dørum.

20:55 Bystyret går videre til å behandle forslag fra Ap om bedre svømmetilbud. Forslagene er hentet fra underlagsmaterialet fra Bymiljøetaten til byrådets bademelding, og flertallet i komiteen har derfor valgt å avvente denne før man går inn i de konkrete forslagene.

21:10 Guri Melby tar ordet, og sier at hun har fått klare signaler om at bademeldingen er etterlengtet. Den er varslet oversendt bystyret i løpet av 2013, og denne fristen har vi en klar målsetning om å overholde, sa Melby. Hun sa også at det er et stort behov for oppgradering av badene i Oslo, noe også de lave besøkstallene indikerer. Dette er bakgrunnen for at byrådet ønsker å fremme en grundig utarbeidet bademelding, med en strategi for hvordan vi skal nå målene, sa Melby. Hun redegjorde også for det fortløpende arbeidet med å utvikle badetilbudet i Oslo. Åpningstidene ved fem bydelsbad er utvidet denne høsten, og vi er i gang med konseptvalgsutredning for det nye Tøyenbadet. Til sommeren vil også utebadene få utvidet åpningstid. Jeg ser frem til å legge frem bademeldingen, og ikke minst behandlingen og oppfølgingen av den, avsluttet Melby.

21:15 Bystyret går videre til å behandle detaljregulering av Sandakerveien 102 til undervisning, grøntstruktur, park m.m. Espen Ophaug holder Venstres innlegg i saken. Vellykket byutviklingspolitikk i Oslo har gjort at områdene langs Akerselva har blitt attraktive og spennende steder i byen, sa Ophaug. Transformasjonen av industriområdene i nordre del av elven har lagt til rette for gode boliger, noe som har medført at mange småbarnsfamilier nå velger å bli boende i dette området. Derfor har Sentrum Nord — område 3 i skolebehovsplanen — et stort behov for nok skoleplasser på barneskoletrinnet og trenger Lillohøyden skole. Skolen er planlagt bygget i passivhusstandard, noe som innebærer at den vil være svært energieffektiv og miljøvennlig. For å skjerme skolens uteområde formes bygningsmassen som en L, som vender utsiden mot veiene i området rundt. Skolen vil i tillegg ha egne områder for dans og musikk, samt en gymsal med egne garderober, sa Ophaug,og understreket at å bygge skoler i befolkningstette områder i indre by er krevende. Uteareal på tak, opparbeiding av park/møteplass ved Sandakerveien/Nycoveien og en grundig opparbeiding av utearealer med høy kvalitet og mulighet for flerbruk er med på å gjøre utnyttelsen av området bedre, avsluttet Ophaug.

21:30 Bystyret behandler sak om endring av opptaksregler for videregående opplæring i Oslo. Saken kommer opprinnelig fra Ungdommens bystyremøte, og handler om muligheten til å prioritere skole i tillegg til linje når man søker seg til videregående utdannelse. Loven åpner ikke for å imøtekomme Ungdommens bystyremøte fullt og helt, men byrådet legger opp til å utvide adgangen til å føre opp ønskede skoler under linjevalg fra 3 til 6 skoler.

21:35 Julianne Ferskaug holder Venstres innlegg. Ungdommens bystyremøte løftet en viktig debatt da de satte inntak til videregående opplæring på bystyrets dagsorden, sa Ferskaug. For Venstre er det grunnleggende at elever skal ha størst mulig frihet til å velge en skolehverdag som passer for dem, og hvordan man søker seg inn på skolene er en viktig del av dette. Dagens vedtak er et viktig skritt på veien, fordi vi gir ungdommene større mulighet til å prioritere skolevalg innenfor linjene. Ungdommens bystyre var i sin debatt opptatt av at hvilken skole man får gå på ofte kan være like viktig som utdanningsprogrammet.
Når vi så går inn for å endre måten man videresøker på er også det for å øke elevenes innflytelse på hvor de ender opp med å gå. I dag kan man ikke i systemet søke studiespesialiserende på Bjørnholt og samtidig ha media på Bjerke som sitt faktiske andrevalg fordi man videresøkes til førstevalg av utdanningsprogram, men på en skole som ikke er oppført på søknaden. Med den nye og mer fleksible modellen blir dette mulig. Muligheter for flere valg gir mer valgfrihet til elevene og Venstre ser på dette som et positivt tiltak, avsluttet Ferskaug.

21:40 Bystyret behandler høringsuttalelse til E18 mellom Slependen og Lysaker i Bærum kommune. Espen Ophaug holder Venstres innlegg. Kommunedelplan for E18 gjennom Bærum er en stor og komplisert sak. Planen er lagt fram av Statens Vegvesen — som inntil nylig ble styrt av den rødgrønne regjeringen – og Bærum kommune. Det er altså som nabokommune vi skal uttale oss i denne saken, sa Ophaug. Når det gjelder høringsuttalelsen er Venstre glad for at byrådet så tydelig understreker at all trafikkvekst inn til Oslo skal tas med kollektivtrafikk, gange og sykkel. Mange er bekymret for utbyggingens virkninger inn til Oslo. Til det er det å si at det kommer ikke et eneste nytt bilfelt fra Lysaker og inn i Oslo,understreket Ophaug. Det er også viktig å understreke at det ikke blir flere veier inn til Oslo. Politikk handler for de fleste partier om å få flertall for prioriteringer og virkemidler, som regel i samarbeid med andre partier med andre prioriteringer. Det betyr kompromisser. Oslopakke3 avtalen er en viktig kollektivpakke og en helt avgjørende avtale for hele infrastrukturutbyggingen i Osloområdet. I den avtalen er det med mange ulike aktører fra ulike partier og fra hver sin side av kommune/fylkesgrensa, alle disse har ulike prioriteringer. Men når alle har gitt litt, har vi fått til mye i felleskap, avsluttet Ophaug.

22:05 Odd Einar Dørum tar ordet, og sier at Oslopakke 3, som er en gedigen kollektivpakke, er et kompromiss mellom flere parter, og at en løsning på E18 i Bærum var en nødvendig forutsetning for at kollektivmidlene skulle komme på plass. Så er det også slik at veikapasiteten inn til Oslo ikke øker, og vil dermed representere en flaskehals som sørger for at det ikke blir vekst i biltrafikken i Oslo. Om folk vil bruke livet sitt til å sitte i kø må de få gjøre det, men jeg vil på det varmeste anbefale å bruke Oslos utmerkede kollektivtilbud i stedet, avsluttet Dørum.

22:10 Ordføreren hever møtet, og ønsker representantene vel hjem, noen minutter på overtid. Saken om 2. fremmedspråk i 5. klasse ble dessverre utsatt ettersom tiden løp ut, men vil bli behandlet i bystyret i november. Oslo Venstre takker for følget, og ønsker velkommen tilbake neste gang.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**