Klimaforliket skal forsterkes

Et av de viktigste punktene i samarbeidsavtalen mellom Venstre, Kristelig Folkeparti, Høyre og Fremskrittspartiet er at vi i denne perioden skal forsterke innholdet i klimaforliket, sa Ola Elvestuen under trontaledebatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Likevel finner regjeringen i sin regjeringsplattform ikke rom for at dette med klimaendringene, som er vår generasjons største oppgave, ikke skal være en av regjeringens åtte satsingsområder.

Da blir mitt spørsmål: Vil regjeringen og regjeringspartiene følge opp forsterkning av klimaforliket med konkret politikk og være pådriver for en mer offensiv klimapolitikk, eller vil vi få den situasjon, som representanten Helleland også refererte til ved å sitere Johan Sverdrup, at all makt ligger i denne sal, og at Venstre må ha en oppgave med å være pådriver og påse at regjeringspartiene følger opp dette med konkret og offensiv politikk?

Nye virkemidler skal tas i bruk for å gjøre utbyggingen raskere og mer effektiv. Norge trenger en rask og helhetlig utbygging av både vei og jernbanenett, med særlig fokusering på stamveinettet og effektive tilknytninger mellom landsdelene. Det vil skape nye bo- og arbeidsmarkedsregioner og er avgjørende for framtidig vekst. En sterk kollektivsatsing vil gjøre at byene kan vokse, og klimautslippene kan gå ned.

Regjeringen vil styrke lokaldemokratiet ved å gjennomføre en kommunereform. Med større og mer robuste kommuner kan flere oppgaver og mer ansvar overføres til kommunene. Fylkesmannens muligheter til å overprøve lokale folkevalgte forsamlinger må begrenses. Regjeringen vil også foreta en gjennomgang av fylkeskommunens, fylkesmannens og statens oppgaver med sikte på å gi mer makt og myndighet til mer robuste kommuner. Større frihet til å finne lokalt tilpassede løsninger vil øke kvaliteten på velferdstjeneste. Regjeringen vil også endre inntektssystemet slik at kommunene får beholde en større del av verdiskapingen der verdiene skapes.

Klimaendringene og en bærekraftig utbygging ligger som en himmel over disse utfordringene og er en viktig del av verdiplattformen som også er nedfelt i samarbeidsavtalen.

I 1872, 12 år før parlamentarismen ble innført, sa Johan Sverdrup:

«i det Øieblik, at al Magt og Kraft samles her i denne Sal til Afgjørelse af Samfundets høieste og vigtigste Anliggender, gaar der en stor Vækkelse ud over Landet ( ) der kan ikke længer regjeres uden Storthinget, der maa regjeres med Storthinget.»

Jeg er litt i tvil om det vil føre til en stor vekkelse over hele landet, men det vil utvilsomt føre til større interesse for hva som skjer i denne sal.

Høyre vil invitere til samarbeid. Vi vil bidra til at nye ideer og bedre løsninger ikke skytes ned fordi man har feil partinål på jakkeslaget. Vi skal fatte beslutninger som får betydning — ikke bare for vår generasjon, men for kommende generasjoner. Da må vi samarbeide og ta alle forslag på alvor. Vi gleder oss til å ta fatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**