Innlegg: Åpenhet om skolenes tilstand

I forbindelse med Venstres spørsmål til ordfører Einar Madsen (Ap) om hvorfor tilstandsrapporten for skolene i Eidsvoll var unntatt offentlighet, valgte kommunestyret å sende hele rapporten tilbake til administrasjonen. Idag har Bakkehaug et innlegg i EUB om denne saken. Les innlegget her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Du kan lese vår artikkel om kommunestyrets behandling av denne saken her.

Her er innlegget, som står i dagens EUB:

Åpenhet om skolenes tilstand

Da kommunestyret hadde møte 15.oktober var sak PS 89/13 Tilstandsrapport 2012 – 2013 for grunnskolen i Eidsvoll unntatt fra offentlighet. Dette reagerer Venstre på. Hvis noe skal være unntatt fra offentlighet må det opplyses om hvilken hjemmel man har for dette. I sakspapirene til kommunestyret 15.10 er rapporten med, men unntatt offentlighet. Det var ikke oppgitt hjemmel i lovverket for dette.

Knut Bakkehaug i Eidsvoll Venstre

Foto: Venstre

Det er tre grunner til at Venstre mener rapporten bør være offentlig. For det første er det viktig at vi som folkevalgte kan begrunne våre forslag med kunnskap. Det er viktig at vi kan peke på hvorfor vi vil sette inn ressurser på noen skoler fremfor andre. Enten det er for å bedre inneklimaet, gi lærerne etter- og videreutdannelse eller mer skolemateriell. For det andre er det viktig at elevenes foresatte vet hvilken tilstand det er ved de skolene ungene deres går på. De foresatte bør få vite om elevene trives, hvordan de mestrer både kunnskapsinnhenting og sosiale forhold. For det tredje har offentligheten krav på å vite hvordan fellesskapets ressurser brukes, også innenfor skolesektoren: Er kvaliteten på undervisningen god? Har lærerne oppdatert kompetanse? Gir skolebyggene en god ramme rundt læringsmiljøet? Er mobbing utbredt? Svarene på disse spørsmålene vil si oss noe om vi får valuta for de ressursene vi bruker på skolene, eller om vi må bruke mer ressurser.

Venstre sendte inn følgende spørsmål til ordfører Einar Madsen (Ap) før møtet: Kan ordføreren opplyse om hvorfor en har valgt å unnta tilstandsrapporten for skolene i Eidsvoll fra offentlighet? Kan ordføreren angi hvilken hjemmel som en mener gir grunnlaget for å unnta tilstandsrapporten for skolene i Eidsvoll fra offentlighet? Svaret Madsen gav, kan du lese på Eidsvoll Venstres hjemmeside, i en artikkel offentliggjort 16.oktober.

Kommunestyret vedtok enstemmig å sende rapporten tilbake til administrasjonen. Beskjeden fra kommunestyret til administrasjonen var å lage en rapport som kan offentliggjøres. Med andre ord: Fullt gjennomslag for Venstres åpenhetslinje.

Knut Bakkehaug, kommunestyrerepresentant Eidsvoll Venstre

Innlegget står på s. 8 i EUB 23.10 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**