En ny tid, en ny kamp og vi er med

Jeg mener at kvaliteten på en trontaledebatt ofte kan måles i hvor ofte Sverdrup blir nevnt, og sånn sett ligger denne trontaledebatten veldig godt an. Nesten alle partiene har vel vært innom Sverdrup og makten i denne sal, sa Venstreleder Trine Skei Grande under trontaledebatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstre var det partiet ved høstens valg som gikk mest fram — etter Høyre. Av stortingspartiene var vi det som økte mest både i prosenter og i antall representanter i salen her. Det må jeg ærlig innrømme at det ikke var så mange som spådde for fire år siden, men vi har klart å drive en valgkamp der vi har fortalt hva det er vi ønsker å bruke makta vår til. Det vi lovet, var at et borgerlig flertall skal gi en borgerlig regjering. Vi lovet også at vi skulle sette oss ned alle fire partiene og åpent gå inn og se hva vi klarte å få til når valgresultatet var over, men vi sa også at det var lite sannsynlig at vi fikk til en firepartiregjering. Vi gikk åpent inn. Vi klarte ikke å få til en firepartiregjering, men jeg har lyst å si fra denne talerstolen at tilliten og respekten mellom oss som forhandlet, ble styrket av den prosessen. Men spriket var litt for stort, og forsikringene som vi som en lillesøster i en sånn partikonstellasjon ønsket, var det ikke mulig å få.

Venstre gikk til valg uten å stille ultimatum i noen saker. Grunnen til det er at jeg tror man får større gjennomslag hvis man har handlingsrom i forhandlinger for de sakene man ønsker å gå til valg på. Venstre gikk til valg på å si at øverst på blokka da vi skulle forhandle med de andre partiene, sto Lofoten, Vesterålen og Senja. Derfor er jeg veldig glad for at vi klarte å sikre det i samarbeidsavtalen, sammen med Mørebanken, Skagerak, Jan Mayen og iskanten. Det er et viktig vedtak — en veldig viktig forsikring — som jeg tror har store framtidsvyer i seg, ikke bare for å finne alternative næringsveier i viktige deler av Norge, men også for å kunne få andre satsinger på bordet enn den store oljeavhengigheten vi ser at norsk økonomi har.

Vi fikk også til en avtale som sier at klimaforliket skal styrkes, med stor satsing på kollektivtransport. En av de sakene som Venstre drev valgkamp på, nemlig fradrag for enøk-tiltak i egen bolig, ligger nå inne i samarbeidsavtalen.

Vi laget en felles avtale på asylfeltet. Det var krevende, men det er ikke sånn at velgerne har valgt oss til bare å gjøre de behagelige tingene. Det å sette seg ned og bli enige om de store, vanskelige tingene er også viktig. Det viktigste gjennomslaget for Venstre der er at vi nå skal få en reell regelendring, ikke bare synsing via stortingsmeldinger, og at begrepet barnefaglig forsvarlig nå skal inn i de nye reglene.

En annen sak som Venstre drev valgkamp på, var å få til et ordentlig lærerløft. Nå er det enighet om det på borgerlig side — et ordentlig lærerløft som klarer å lage karriereveier for de enkelte lærerne, også karriereveier i det å stå bak kateteret, i det faktisk å være lærer ut gjennom hele yrkeskarrieren, et lærerløft som sikrer etter- og videreutdanning, men også et lærerløft som øker og gjenreiser respekten for læreryrket i det norske samfunnet.
Vi har fått til satsing på småbedrifter og gründerskap, både når det gjelder regelendringer og når det gjelder beskatninger. Vi har fått til en satsing når det gjelder fattigdom, som også løfter rus og psykiatri som mye viktigere områder innenfor helsesektoren. Det betyr å løfte de svakeste.
Da Venstre hadde valgkampåpningen sin i Arendal, under Arendalsuka, la vi fram 31 grunner til å skifte regjering, 31 saker vi skulle kjempe for hvis vi fikk et nytt flertall. Jeg kan oppgi status i Stortingets første debatt på de 31 sakene: Av dem er nå 14 gjennomført, 10 delvis gjennomført, seks ikke gjennomført og én har vi fått flertallet mot oss på. Det betyr at man får veldig mye for stemmen når man stemmer Venstre.

Avtalen mener jeg skal revitalisere Stortinget. Den skal gi muligheten for å løfte de store offentlige debattene tilbake igjen til Stortinget. Venstre syns at vi har fått både gode gjennomslag og godt armslag framover for å være med å skape og utvikle politikk. Jeg tror at de åpne debattene gir bedre løsninger. Jeg tror at det å løfte debatter inn i det åpne rom gir bedre politikk og bedre løsninger for folk. Jeg tror at det at høringene på Stortinget igjen blir viktige, det at det faktisk betyr noe hva organisasjonene har prioritert og hva de har utviklet, gir mulighet til å utvikle ny politikk ikke bare på lukkede partikontor eller i lukkede underutvalg der noen få sitter og forhandler seg imellom, men at man faktisk får politikkskaping også i Stortinget, som jeg tror vil gi bedre løsninger for landet.

Venstre kommer til å opptre utålmodig og krevende, men også konstruktivt overfor den regjeringen som er, og noen felter kommer vi nok til å henge ekstra på. Vi er veldig glade for at vi har fått de formuleringene vi har fått når det gjelder klima, som er betraktelig sterkere enn den trontalen som er grunnlaget for debatten som vi har nå. Den avgåtte regjeringen hadde de svakest tenkelige formuleringene på klima — vi har forsterket den gjennom samarbeidsavtalen.

Men vi er bekymret for det klassiske naturvernet. Vi kommer nok til å være en god støttekontakt for miljøvernministeren, håper jeg, for også å utvikle politikk på dette området.
Vi kommer til å passe på lærerløftet ved at det ikke bare skal gjelde noen, men at det faktisk skal gjelde den norske lærerstand, ved at vi får til de karriereveiene som gjør det mer spennende å være lærer hele yrkeslivet, ved at vi skal sørge for at vi får ned bruken av ufaglærte og at byråkratiet blir mindre i norsk skole, og at vi ikke bare satser på grunnskolen, men at vi også får en stor satsing på forskning, som sørger for at vi får omstilling i næringslivet — den omstillingen vi vet vi skal leve av i framtida.

Jeg må innrømme at jeg syntes det var litt stas å få en ny olje- og energiminister, som brukte hele første dagen sin på å snakke om fornybar energi. Det er et stort, annerledes taktskifte fra den regjeringen som gikk av, der olje var det den ministeren stort sett drev med.

På samferdselsområdet kommer vi til å forvente at det skal være like stort trykk på kollektivdelen som på veidelen, og det kommer vi til å passe på herfra.

Nå har vi fått sagt at vi ønsker å revitalisere Stortinget. Vi har sagt at vi ønsker å flytte debatter inn i det offentlige rom, og da må vi ta det ansvaret ved å gjøre det på en skikkelig måte også. Ettersom jeg nesten er den eneste som ikke har sitert Sverdrup, har jeg lyst til å si: Han sa til Venstre-folk en gang for lenge siden, noe som er veldig aktuelt i dag også, at vi lever i en ny tid, det er en ny kamp, men vi Venstre-folk er med.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**