Sofies visjon for Stavanger 2030

Fremtidens Stavanger er klimavennlig og har en ordfører fra Venstre! Slik oppsummerte bystyrerepresentant Sofie Braut Bache i sitt innlegg i dagens bystyremøte. Les hele talen her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Sofie Braut Bache, Stavanger, Rogaland

Foto: Tone Staven

Ordfører,

Me er så heldige at me bor i ein fantastiske by, men som i alle byer finnes det likevel rom for forbedring. Min visjon for Stavanger 2030 er en by som er både moderne, men som likevel holder fast på kulturarven vår. Me har en unik sentrumshalvøy. Om brosteinene og trehusbebyggelsen settes pris på i dag, kan eg bare forestille meg kor unikt og spesielt det vil vær når me har opprettholdt dette i 2030 også.

I Stavanger 2030 vil det vær et levende byrom, kor det er plass til mennesker. Nuart på veggene, borstein og grønt på bakkene. Midt oppi bybebyggelsen er det viktig me opprettholde rom for barn og unge.

Stavanger vil i 2030 vær en by med grønne lunger. Eg som nå studere i Danmark har lært meg å sette utrolig pris på sykkelveiene. Når eg forhåpentligvis får fullført studiene mine, og flytter hjem igjen til Stavanger gleder eg meg til å bruke sykkelveiene som også vil bygges her. Eg vil også få muligheten til å bruke den nye skinnegående banen. Stavanger vil vær en miljøby. I 2030 vil det ikkje finnes bensindrevne bilmotorer, fordi alle bruker el-biler. Cruisebåtene vil ha mulighet for landstrøm og vil ha mye mindre forurensende motorer.

Bybane, Stavanger, Jåttå, stadionparken

Foto: Ghost Design AS

Lyse har kommet med en ny smartbox som måler kor mye strøm du bruker unødvendig. Ved hjelp av denne kan man halvere sin egen strømbruk og strømregning. Når denne er i bruk av alle vil me ha fornybar energi til overs. I 2030 har me kraftledninger ned til kontinentet som selger fornybar energi og kutter ned kullforbruket i resten av Europa. NorDan har utvikla et solcellepanel som er gjennomsiktig, og som kan brukes som vinduer. I 2030 vil alle hjem i Stavanger lage sin egen strøm ved hjelp av dette.

Sist, men ikkje minst vil me vær så heldige at me har en ordfører fra Venstre. Med andre ord har me masse å gleda oss til, det gjør i hvertfall eg. Framtidsoptimisme kalles det!

Takk!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**