Gangvei til Vilberg legesenter: Svaret til ordfører Einar Madsen

I et omfattende svar på Venstres spørsmål i kommunestyret 15.10 om manglende helhetlig gangvei til Vilberg legesenter anbefalte ordfører Einar Madsen (Ap) om at den “bakre” gangveien fra Sundet til blokkene på Gruemyra bør brukes av dem som vil gå til Vilberg legesenter. Les ordførerens svar her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

11.oktober omtalte vi et spørsmål Eidsvoll Venstre v/Knut Bakkehaug sendte ordfører Einar Madsen om gangvei til Vilberg legesenter.

Knut Bakkehaug sier i en kommentar at svaret til ordfører Einar Madsen (se nedenfor) tilsier at det en gang i fremtiden kan bli bygget en helhetlig gangvei langs fylkesvei 177. I mellomtiden oppfordrer ordføreren folk som skal til legesenteret om å bli kjent i området. – Problemet med den gangveien som går “på baksiden” er at den er dårlig skiltet og dårlig opplyst. Man må derfor beregne god tid og dagslys, sier Bakkehaug med dårlig skjult ironi.

Spørsmål fra Venstre:

Kan ordføreren ta initiativ til å utrede en bedre og tydeligere tilgang til Smed Hagens veg
11 for de som ikke velger å kjøre bil?

ORDFØRERENS SVAR:

Tiltak i og langs fv 177 (Nesvegen)er et fylkes ansvar da denne tidligere var en riksveg. I
vedlagte svar vedrørende trafikksikkerhet er den omtalte strekningen besvart i avsnitt 6:

Spørsmål vedrørende trafikksikkerhetsplan/handlingsplan

Trafikksikkerhetsplanen for perioden 2011-2020 ble vedtatt av kommunestyret 22.mars.2011 og var en rullering av tidligere vedtatt plan for perioden 2002-2011. Oppstart av planarbeidet ble varslet ved kunngjøring i lokalavisen og på kommunens hjemmeside. Offentlige instanser og interesseorganisasjoner ble varslet ved eget brav. I varselet var det en oppfordring til å komme med innspill til planen. Det ble også i planprosessen gjennomført en kartlegging/spørreundersøkelse ved barnehager, barne- og ungdomsskoler om trafikksikkerhet og det ble bedt om innspill til områder/strekninger på skolevegen som er trafikkfarlige og som føles utrygge.

Prioritering av trafikksikkerhetstiltak i Eidsvoll kommune i den vedtatte trafikksikkerhetsplanen er gjort med grunnlag i innspillene fra kartleggingen/spørreundersøkelsen og andre innspill.

Ved omklassifisering av vegsystemet ble alle riksveger i Eidsvoll omklassifisert til fylkesveger. Når det gjelder etablering av trafikksikkerhetstiltak på fylkesveger som gangsykkelveger og fortau så er det Akershus fylkeskommune som er ansvarlig for finansiering og gjennomføring av slike tiltak. Fylkeskommunens samferdselsplan er styrende for hvilke prosjekter som skal gjennomføres.

Eidsvoll kommune gir hvert år innspill til Akershus fylkeskommunen for å få inn trafikksikringstiltak her i kommunen ved rullering av samferdselsplanens handlingsplan. Prioriteringer gjort i trafikksikkerhetsplanen blir lagt til grunn for innspillene. Når det gjelder anleggelse av gang- sykkelveg langs fv.177/181 fra Brennsletta og ned til rundkjøringa ved Nesvegen så jobber Statens vegvesen med å lage en reguleringsplan som grunnlag for hjemmel til å erverve nødvendig grunn og gjennomføring av prosjektet. Akershus fylkeskommune har dessverre ikke tatt inn dette prosjektet i sin handlingsplan pr. i dag. Eidsvoll kommune har gitt dette tiltaket høy prioritet i trafikksikkerhetsplanen og har spilt dette inn ved hver rullering de siste årene.

Når det gjelder strekningen fra Styribakken forbi Gruemyra og fram til rundkjøringa der fv.177 og fv.181 møtes så mener vi det her er etablert en trafikksikker løsning for de myke trafikantene. Det er gang- sykkelveg fra Styribakken og fram til Gruehagan. Herfra er det fortau ned til blokkene, videre fram til og gjennom boligområdet Kastellet og fram til Vilberg skole og ned til Eidsvoll sentrum. Litt avhengig av hvor man har målpunkt er denne traseen maksimalt 150m lenger enn å gå/sykle langs fv.177. Gang- sykkelveg på
strekningen fra nedkjøring til Gruemyra og fra til rundkjøringa i kryss fv.177/181 er derfor ikke prioritert i trafikksikkerhetsplanen.

Generelt så er det behov for etablering av gang- sykkelveger på mange stedet i Eidsvoll kommune. Felles for disse behovene er at de i hovedsak er i tilknytning til fylkesveger og derfor et fylkeskommunalt ansvar for å få løst. Ved årlige kontaktmøter med Akershus fylkeskommune og Statens vegvesen, og ved uttalelser til fylkeskommunens forslag til handlingsplaner, legger kommunen fram sine prioriterte prosjekter for å påvirke at slike saker kommer med i fylkeskommunens prioriteringslister.

Einar Madsen
Ordfører

Du kan lese hele spørsmålet og svaret på kommunens hjemmeside.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**