Grenseløst miljøsamarbeid

Venstres Jan Fjellstad har de siste månedene tatt del i ei arbeidsgruppe i HRS; for bedre framtidig samarbeid og løsninger. Arbeidsgruppas rapport gir innspill om bedre leveringsløsninger etter inspirasjon fra blant annet IRIS i Salten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

HRS-rapport

Foto: HT

Arbeidsgruppas rapport står omtalt blant annet i dagens HT, og tas nå videre til Representantskapet i HRS. Forslaget fra arbeidsgruppa innebærer flere søppelkasser hjemme for også papir/glass og metall, framfor returpunkter – og gratis levering av sortert avfall. Dette er helt i tråd med innspillene også Venstre gav i sin interpellasjon til kommunestyret 20.6.13; hvor nettopp utfordringen omkring returpunktene ble tatt opp. Terskelen for kildesortering blir for mange for høy når avfallet må bringes til returpunkt, en terkel man bryter ned gjennom å hente avfallet ved hjemmet. Arbeidsgruppa foreslår også at HRS overtar hele kjeden; fra innsamling til håndtering, framfor at enkelte eierkommuner selv har innsamling slik det er i dag (Harstad og Narvik).

Venstre følger prosessen tett videre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**