-Trenger bedre strandsoneforvaltning

Kommunen vår er forpliktet til å bevare tilgang til mest mulig strandsone også for kommende generasjoner. Derfor mener Venstre at det er på tide å styrke administrasjonens kompetanse når det gjelder strandsoneforvaltning, fremhever Røyken Venstre i en interpellasjon i kommunestyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Strandsone

Foto: Kåre Pettersen

Interpellasjon fra Venstre vedrørende vern av strandsonen i Røyken kommune,
til kommunestyremøtet 5. september

Ordfører,

På Nærsnestangen er det for tiden et hus til salgs til 11 millioner kroner, rettere sagt et hus pluss — sitat fra meglerhuset – «privat strand på 40 meter». Denne private stranden har i en årrekke vært regulert som offentlig friområde.

Tomta som nå er til salgs har i generasjoner blitt brukt som friområde, til både fisking, bading, St. Hans-bål, fortøyning osv. Det fantes en jettegryte, det fantes både kjerrevei og sti ned til området. Etter at eiendommen ble solgt til nåværende eier, ble området endret omfattende, stien forsvant, jettegryten ble ødelagt, det ble fylt på med masse for å «lage innmark» av noe som var og fortsatt er utmark. Plen, benk og flaggstang kom opp, det ble anlagt en brygge uten at det ble søkt om.

Saken illustrerer hvor dårlig det står til med strandsonevern i kommunen vår, og hvor viktig det er at politikerne og administrasjonen nå setter en stopper for snikprivatiseringen av strandsonen i Røyken.

Oslofjorden og kystsonen langs fjorden hører til landets mest benyttede rekreasjonsområder. Til tross for strandplanlov fra midten av 60-tallet og senere byggeforbud i 100-metersbeltet gjennom plan- og bygningsloven, har det foregått en utstrakt nedbygging og privatisering av strandsonen. Egne rikspolitiske retningslinjer (RPR) for Oslofjorden ble vedtatt i 1993 for å sikre natur-, kultur- og rekreasjonsverdier i Oslofjorden som en ressurs av nasjonal betydning. I 2011 ble disse enda mer skjerpet gjennom statlige planretningslinjer for differensiert forvaltning av strandsonen i Indre Oslofjord. De skal sikre at naturverdier, kulturminneverdier og rekreasjonsverdier forvaltes som en ressurs av nasjonal betydning til beste for befolkningen i dag og i fremtiden.

Inngrepene som er foretatt på nevnte tomt på Nærsnes, er brudd med kommunens reguleringsplan, brudd med friluftsloven, med statlige planretningslinjer for strandsonen, med allemannsretten. Dette er inngrep som bærer preg av miljøkriminalitet.

Oslofjorden friluftsråd, det lokale velet, venneforeningen og forskjellige andre aktører har påpekt utviklingen i flere runder, uten at Røyken kommune har tatt tak i saken. Friluftsrådet har ikke engang fått svar fra kommunen på henvendelsene sine. Kommunen plikter ifølge friluftsloven og allemannsretten å holde slike områder fritt for stengsler og fremme allmennhetens tilgang til strandsonen. Men denne forpliktelsen har vi ikke etterkommet, og det synes Venstre er trist og uholdbart.

Selv om området ble regulert som friområde for over 30 år siden, har kommunen ennå ikke vurdert å fjerne de sjikanøse stengslene. Ifølge Friluftsrådet er ingen kommune rundt Oslofjorden like dårlig på beskyttelse av strandsonen som Røyken.

Men det er ikke for sent å rydde opp i problemet. Vi kan starte med å gå gjennom de utførte tiltakene og tilbakeføre strandtomta slik den en gang har vært. Dokumentasjon på hvordan området har vært, finnes rikelig. Kommunen kan søke staten om midler til å kjøpe tomta, det har skjedd for eks på Huk i Oslo. Selv om kommunen ikke kjøper, kan allmennheten få tilgang til strandsonen på "Gamlefjellet". Den gamle stien kan gjenopprettes også uten grunneierens samtykke, dette finnes det flere aktuelle dommer fra Høyesterett på. «Noen» mener åpenbart at Nærsnes og resten av kommunens innbyggere bør være fornøyd med at det finnes ett offentlig uteområde på stedet. De som tenker slik, har ikke tatt inn over seg at kommunen er forpliktet til å bevare tilgang til mest mulig strandsone også for kommende generasjoner og at vi har en meget streng nasjonal lovgivning rundt vern av, og tilgang til, strandsonen. Derfor mener Venstre også at det er på tide å styrke administrasjonens kompetanse når det gjelder strandsoneforvaltning.

Venstre ber om svar på følgende:
1. Hvorfor mottar ikke offentlige aktører som Oslo friluftsråd svar fra kommunen på formelle henvendelser og innspill, og hva vil ordføreren gjøre med denne problemstillingen?
2. Hva vil kommunen konkret foreta seg vedrørende tomten "Gamlefjellet" på Nærsnestangen der omfattende ulovlige inngrep i strandsonen er foretatt over en 10-15årsperiode?
3. Hva vil kommunen gjøre for å kartlegge og fjerne eksisterende stengsler i strandsonen i hele kommunen slik at allmenhetens interesser ivaretas bedre enn i dag?
4. Vil kommunen søke om midler fra fylkesmannen i Buskerud for å ansette en advokat med spisskompetanse i strandsonelovgivning, slik Hurum kommune har gjort med suksess?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**