Jernbaneverkets handlingsprogram 2014-2023

Jernbaneverket har på sine websider lagt ut handlingsprogrammet 2014-2023 med høringsfrist 20. desember 2013. Jernbaneverket har utarbeidet et handlingsprogram basert på føringer og prioriteringer i stortingsmeldingen. Handlingsprogrammet er utarbeidet for hele perioden 2014—2023, men det er lagt hovedvekt på de fire første årene (2014—2017). Handlingsprogrammet er viktig for å sikre helhetlig styring og prioritering av Jernbaneverkets budsjettmidler, både med hensyn til ulike innsatsområder internt i etaten og med tanke på samordning med innsatsen i andre etater der det er felles grensesnitt eller gjensidig nytte av samtidige tiltak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Årnes stasjon- godstog

Foto: Åse Birgitte Skjærli

Nes Venstre har i flere omganger engasjert seg i Kongsvingerbanen og dens tilbud. Senest i form av et dialogmøte 22. august 2013 der lederen av Jernbaneforum for Kongsvingerbanen deltok. Nes Venstre er usikre på hvordan teksten i handlingsprogrammet skal tolkes. Dersom tiltakene betyr at dagens lokaltogtilbud suppleres med et regiontogtilbud er det gode nyheter, dersom det imidlertid betyr at enkelte av dagens lokaltog skal endres til regiontog slik at tilbudet blir dårligere på de resterende stasjonene, er det mindre bra, særlig med tanke på hentet tidsgevinst. Nes Venstre fremmer interpellasjon i kommunestyremøte 15. oktober for å sikre at Nes kommune behandler handlingsprogrammet og uttaler seg i høringsperioden.

Kongsvingerbanen er omtalt under punkt 6.2 Kongsvingerbanen i korridor 2, på sidene 51 og 52. Det står blant annet å lese.

«Hovedutfordringen på kort sikt er å muliggjøre kjøring med doble togsett (flirt) for å sikre tilstrekkelig kapasitet på hele lokaltogstrekningen Kongsvinger-Lillestrøm-Oslo S-Asker. Jernbaneverket vil prioritere utbygging av stasjoner og knutepunkter med
et visst trafikkgrunnlag, som muliggjør en mer effektiv ruteplan, med kortere reisetider. Fram mot 2018 skal det gjennomføres et utredningsarbeid som ser på muligheten for å utvikle kollektivtilbudet i takt med økt etterspørsel.»

«Persontogtrafikken gis økt kapasitet ved at det gjennomføres plattformforlengelser og mindre tiltak på flere stasjoner, slik at det kan settes inn lengre tog på flere avganger. I annen planperiode utvikles kapasiteten på banen både for person- og godstog ved at det bygges nye krysningsspor. Sørumsand og Skarnes bygges ut som knutepunkter. Nytt knutepunkt etableres ved sammenslåing av Rånåsfoss og Auli. For de øvrige stasjonene planlegges plattformforlengelser. Det gir 5—10 min. kortere reisetid Kongsvinger—Oslo. Forlengelse av plattformer er nødvendig for en robust trafikkavvikling og fordi nytt materiell er lengre enn eksisterende plattformer. Utbygging og fornyelse av seks av banens tolv stasjoner vil bety en vesentlig forbedring av tilgjengeligheten til togene. Forbedring av parkeringstilbudet og fornyelse av anleggene for publikumsinformasjon vil også bidra til bedre tilgjengelighet. De nybygde stasjonene vil bli «universelt utformet» (UU). Tiltak på
Fetsund, Årnes og Nerdrum vil gjøre disse stasjonene «tilgjengelig for alle».»

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**