Flere medieoppslag siste år, bla Vårt Land med artikkelen «Kjører over godstoget» (130413) har hatt godstransport på norske veier i fokus. Med referanse til direktør Geir Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og til forskningsleder Inger Beate Hove i Transportøkonomisk institutt. (TØI): I dag blir bare 7 mill tonngods fraktet med tog, mens lastebiler frakter opp mot 370 mill tonn årlig.
En stor utfordring i transportsektoren er den harde priskonkurransen fra utenlandske selskaper på godstransport inn og ut av Norge. Godstransport med selskaper reg i Sverige øker noe. Godstransport med selskaper reg i Danmark, Finland, Polen, Tyskland, Estland, Nederland, Litauen og Latvia øker kraftig. Iflg Mo er staten medansvarlig for det sterkeste prispresset. Transportselskapet Bring er heleid av staten gjennom Posten. Bring leier inn sjåfører fra selskaper i Øst-Europa som får lokal lønn, ikke norsk.
Gjennom EØS-avtalen er det mulig å bruke disse til å frakte gods inn og ut av Norge. Iflg rapport fra TØI lønnes utenlandske sjåfører fra Øst-Europa inntil 80-90 % lavere enn norske kollegaer.
(Av plasshensyn vil lønns-og arbeidsvilkår ift EØS ikke drøftes nærmere her).
Når en samtidig er kjent med at nåværende samferdselsminister har gått inn for lengre vogntog, inntil 25 m,og økt grense på godsvekt, er det på tide å ta grep.
Venstre har programfestet kraftige investeringsøkninger i tog og bane. I tillegg vil Venstre arbeide for å oppgradere og modernisere godsterminaler ved Alnabru og lenger sørover Buskerud eller Vestfold. Et annet grep blir sterkere CO2-avgifter og øke drivstoffpriser. Omlegging fra rød til grønn skatt-og avgiftsregime) Men stort etterslep både i vedlikehold og investeringer mht godstransport pga større fokus over år på persontransport