Baklengs inn i fremtiden

I sitt innlegg i Agderposten med tittelen «KRLE-faget tar fortiden inn i fremtiden» tar Unge Høyres Haagen Poppe til orde for mer kristendomsundervisning i skolen. Samtidig beskriver han sekulære samfunn som fattige og grå.

Det norske samfunn blir neppe rikere eller mer fargerikt ved å særstille en religions betydning i samfunnet, kriver Unge Venstres Jacob Handegard i Agderposten i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Jacob Handegard

Foto: Privat

Eller ved å ta et steg tilbake og særstille den evangelisk lutherske troen i skolen. Ikke engang ungdomsorganisasjonen til det som tidligere var Den norske kirke ønsker det. De stiller seg bak kravet fra de andre ungdomsorganisasjonene som Human Etisk forbund og Elevorganisasjonen. Ingen av disse organisasjonene ønsker mer kristendom i RLE faget.

Norge fikk en dom mot seg i menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg i 2007. Dommen handlet om brud på religionsfrihet. Jeg ser med bekymring på Poppes lettvinte holdning til hva internasjonale domstoler mener om vår samfunnsstruktur. Poppe sier i sitt innlegg «Jeg mener det er et brudd på menneskerettighetene å ikke la norske barn lære om sitt eget lands religion og kulturarv.» Faget RLE har allerede vektlagt kristendommen. Faget har allerede flere kompetansemål knyttet til kristendom enn til noen av de andre religionene. Poppe trenger ikke å være bekymret for mangel på kristendomsundervisning for norske barn. Den er allerede mer enn godt nok ivaretatt

Poppe fremhever dessuten at kristendommen er den norske religionen. Norge har nå skilt staten fra kirken gjennom grunnlovsendring. Den evangelisk lutherske retningen av kristendommen er ikke lenger vår offisielle religion. I fremtiden må religiøs tilhørighet verken gjøre det lettere eller vanskeligere for en elev å identifisere seg som norsk. I fremtiden må kunnskap om likheter og ulikheter mellom religionene i større grad ble vektlagt. Gjennom kunnskap skaper man respekt og forståelse.

Norge har alltid vært et land med minoriteter og kulturelle impulser fra utlandet. Historien har flere eksempler på at vi som samfunn ikke står på stedet hvil. Det er sunt. Med nye impulser, meninger og kulturer blir Norge et rikere samfunn. Kanskje det rike og fargerike samfunnet som Poppe etterlyser nettopp er et samfunn som har rom for fornying.

Det norske samfunnet er heldigvis i endring. Vi må møte utfordringene ved et multikulturelt samfunn med mer kunnskap og mer forståelse. KRLE-faget vil ikke endre utviklingen mot et åpent og flerkulturelt samfunn, men det kan bidra til at vi går baklengs inn i fremtiden.

Jacob Handegard, Leder Aust-Agder Unge Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**