Elvestuen leder miljø- og energikomiteen

Nestleder i Venstre og tidligere samferdsel- og miljøbyråd i Oslo, Ola Elvestuen, blir ny leder av Stortingets miljø- og energikomite. – For Venstre blir det klassiske naturvernet, kutt av klimagassutslipp, mer teknologiutvikling og nye, grønne arbeidsplasser førsteprioritet når Stortinget nå skal meisle ut en ny og grønn politikk, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

– Vi har allerede fått gjennomslag for en ambisiøs og forpliktende klimapolitikk med de andre borgerlige partiene, som blant annet har forpliktet seg til å forsterke klimaforliket, å verne Lofoten, Vesterålen, Senja og å satse på fornybar energi. Nå må vi sørge for at dette blir gjennomført i praksis, sier Ola Elvestuen.

Ola Elvestuen

Foto: Venstre

Ta grønne valg
– Det må bli enklere og mer lønnsomt å ta grønne valg. Konsekvensene av de menneskeskapte klimaendringene er dramatiske og setter store krav til at politikerne fører en politikk som er i samsvar med utfordringen vi står foran. Vi trenger et stort grønt skifte i norsk politikk, med satsing på kollektivtrafikk, energieffektivisering, grønne skatter og avgifter og fornybar energi, sier Elvestuen.

Les: – Historisk avtale i Stortinget

Ny kurs
Venstre leder Trine Skei Grande er fornøyd med å få på plass en så erfaren politiker som leder av miljø- og energikomiteen.

– Ola Elvestuen er rett mann på rett sted for å stake ut en ny kurs for klima- og miljøpolitikken i Norge. Den jobben han nå står foran er helt avgjørende for å gjenreise Norge som den fremste miljønasjonen internasjonalt, og for å sørge for at Norge tar sitt ansvar i de store nasjonale og internasjonale miljøspørsmålene vi står foran.

Les: Dette er Venstres nye stortingsgruppe.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**