Venstres miljøpris 2013

Blant de nominerte til Venstres Miljøpris 2013 finnes to av Buskeruds miljøaktører; Oslofjorden Friluftsråd og Slåtteenga på Ryghsetra i regi av Naturvernforbundet. Prisen deles ut i forbindelse med Venstres årslige Landskonferanse 19.-20. oktober på Bristol Hotell i Oslo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstres sentralstyre deler årlig ut en miljøpris til personer, organisasjoner eller bedrifter som har gjort en ekstraordinær innsats for å sette miljøsaker på dagsorden i politikk og media, f.eks. gjennom å utfordre miljøteknologiske grenser eller har gjort en ekstraordinær innsats for miljøet i stort og smått.

Miljøpris

Foto: Tore Nilsen

Disse har fått Venstres miljøpris de siste årene:
2012: •Den Norske Turistforening
2011: •Bernt Nilsen og Folkeaksjonen mot giftutslipp i Bøkfjorden
2010: •Folkeaksjonen i Hardanger
2006: •Folkeaksjonen mot oljeboring i Lofoten og Folkeaksjonen mot oljeboring i Vesterålen.

Om Buskeruds kandidater sies:

Oslofjorden Friluftsråd

"Oslofjordens Friluftsråd (OF) ble stiftet i 1933, og har hele tiden jobbet for at alle som bor rundt fjorden skal ha tilgang og muligheter til å bruke fjorden og strendene rundt. Oslofjorden er en naturperle som rundt to millioner mennesker har som sin nærmeste nabo. Fjorden har stor rikdom på marine arter, en flott strandsone og tilhørende skjærgård som det er viktig å ta vare på for kommende generasjoner. Daglig bruker tusener av mennesker fjorden og strandområdene. Oslofjorden er under press, både pga av Medlemmer i OF er viktige bidragsytere i arbeidet for å gi friluftslivet en stemme. OF jobber for å fremme friluftslivsinteressene ved Oslofjorden gjennom sikring av arealer, ivaretakelse av allemannsretten og vern av strandsone, naturmiljø og kulturminner. OF jobber videre for å gjøre Oslofjorden tilgjengelig for friluftsliv gjennom tilrettelegging for brukere med ulikve behov, strandrydding, drift, forvaltning, vedlikehold av anlegg og skjøtsel av friområder. Stimulering til friluftsliv gjennom ulike typer service, aktiviteter, arrangement og informasjon er også del av oppgaven.
OF var ved dannelsen i 1933 Nordens første friluftsråd og har tjent som inspirasjon for dannelsen av liknende organisasjoner. OF har ligget i forkant med løsninger på de fleste fagområder som har betydning for friluftslivet ved kysten. OFs kompetanse har derfor nasjonal og internasjonal verdi."

Slåtteenga på Ryghsetra av Naturvernforbundet i Buskerud

"Dette er et lokalt tiltak i regi av Naturvernforbundet i Buskerud som skjøtter biologisk mangfold og norsk kulturlandskap samtidig som det er verdifull overføring av handlingsbåren kunnskap. Prosjektet har blitt gjennomført på Ryghsetra ved Hagatjern i Nedre Eiker på ren dugnad i 20 år. Hovedvekt er lagt på engas økologi, med fordypning i karplanter (nær 190 reg arter) og insektenes liv, samt bruk av ljåen som redskap. Mellom 400 og 500 deltakere har vært med siden starten, og fler enn 100 barn har også fått lært om praktisk skjøtsel av biologisk verdifullt kulturlandskap.
Kurset har blitt en lokal og samtidig internasjonal møteplass for mennesker med interesse for kulturlandskapet der handlingsbåren kunnskap er like viktig som teori. Kurset samler gjester fra både fra Norge og fra blant annet Latvia, Estland, Spania, Romania og England."

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**