Kompetanseutvikling for lærere i Troms

I sak om Strategiplanen for utdanning for de neste to årene spilte Venstres Roar Sollied inn 4 tilleggspunkter i Fylkestingsplenum i dag. Punktet om kompetanseutvikling for lærere fikk til slutt enstemmighet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Første og siste punktet i forslaget fikk Venstre inn i forrige revisjon av strategi, forto år siden, men nå var de fjernet av fylkesrådet. Sollied ville ha punktene inn igjen.
– Det er enda viktigere å få inn punktet om kompetanseutvikling nå, sa Sollied:- For det første er det en ny satsing med overskrift Profesjonalitet i planen, for det andre sier den nye regjeringen nettopp det samme som forslaget vårt, så da bør vi som skoleeier vise at vel være med på å tilrettelegging for kompetanseutvikling, som kan være hospitering, videreutdanning og annet, sier Sollied.

Nedenfor er Venstres forslag, som først ble foreslått “ikke realitetsbehandlet, men oversendt Fylkesrådet. ” Venstre viste til Kommuneloven og krevde avstemning på forslagene. Da stemte alle for kompetanseutvikling for lærere (pkt 1), mens bare opposisjonen støttet de øvrige.

-Det ville jo være underlig om Høyre skulle stemme mot et punkt som er likelydende i Regjeringsplattformen, sier Sollied, som viser til at kompetanseutvikling er noe fylkeskommunen skal samspille med Staten om, og da kan man ikke oversende det til integrering i skolenes lokale handlingsplaner, slik posisjonens saksordfører antydet.

Her er Venstres forslag:
Sak. 69/ 13. Strategiplan utdanning

tillegg under strategi for Profesjonalitet
1 Tilrettelegge for forutsigbar kompetanseutvikling for lærerne, der lærerne skal ha rett og plikt til å delta.

…strategi for Arbeids- og læringsmiljø
2 Fremme medbestemmelse og elevdemokrati gjennom skolering og oppfølging av tillitsvalgte elever.

…strategi for Gjennomføring
3 Bidra til at alle søkere får mulighet til godkjent lærekontrakt/lærlingekontrakt selv om rettighetselever prioriteres.

…Strategi for Læringsutbytte
4 Fokusere på den enkelte elevs ferdigheter og talenter, slik at skolens mål og planer ikke begrenser mulighetene for at eleven får arbeid og personlig vekst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**