Vil ha ungdomsskole i Vormsund

Nes Venstre er fornøyd med ønske om et skoleanlegg som er fullt ut universelt utformet. Partiet er imidlertid uenige med rådmannen i hvor et slik anlegg skal ligge. Nes Venstre mener fortsatt at en rehabilitering og utvidelse av eksisterende skoleanlegg i Vormsund er den beste løsningen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Skolehøring

Foto: Nes kommune

Nes Venstre har behandlet høringsdokumentet «Ny ungdomsskole i Vormsund» i medlemsmøte 30. september 2013. Nes Venstre mener at oppdraget gitt i kommunestyret fra flertallet H, Ap og KrF var å se på lokalisering av en ungdomsskole i Vormsundområdet. Det var en omfattende debatt om hvor området Vormsund var, representanten Tone Rønoldtangen fra Ap gikk på talerstolen i ordskiftet og sa — Vi som er fra Nes vet meget godt hvor Vormsundområdet er, Vormsundområdet er ikke Neskollen. Nes Venstre er derfor overrasket over at det er vurdert lokalisering på Opaker/ Bjertnes, Fenstad/ Kampå og Neskollen i dokumentet.

Gledelig med fokus på universell utforming
Nes Venstre synes de innledende punktene i høringsdokumentet er godt gjennomarbeidet og gir en god bakgrunn og forståelse for etter hvilke rammebetingelser en ny skole bør etableres. Det er gledelig at det presiseres at en ny skole med tilhørende uteområder skal planlegges og bygges i henhold til prinsippene for universell utforming.

Stiller spørsmål til parkeringsdekningen.
I forhold til uteraealtabellen på s 8 i høringsdokumentet er det lagt opp til 40 parkeringsplasser tilknyttet skoleanlegget. Det fremkommer ikke av dokumentet hvor mange ansatte som vil være tilknyttet skolen og Nes Venstre lurer derfor på hvilken %- vis parkeringsdekning som er lagt til grunn. I forhold til overordnet myndighet, plassering av skolen ved trafikknutepunkt og energi- og klimaplanen til kommunen skal jo privatbilbruken begrenses. Det er derfor viktig å plassere skolen slik at flest mulig kan benytte kollektivtransport til og fra skolen. Dette bør også gjelde de ansatte, noe som igjen bør reflekteres i parkeringsdekningen.

Nes Venstre lurer også på om det er tatt høyde for en «kiss and ride». I forordet står det at det er lagt til grunn at idrettsflatebehovet løses gjennom en flerbrukshall med fullverdig håndballbane og en treningsbane for fotball. Er treningsbanen for fotball tenkt som et innendørs eller utendørs anlegg?

Ønsker presiseringer rundt programmert inneareal
Med tanke på innearealer er det i punkt 5.3.2 i høringsdokumentet lagt opp til en IKT- ansvarlig, med tilhørende areal for vedlikehold og oppgradering. Nes Venstre ønsker en forklaring på hva denne funksjonen er kontra hva som forventes at ivaretas av DGI, og hvorfor slikt vedlikehold og oppgradering eventuelt ikke kan gjøres der maskinene er plassert utenfor skoletid.

Personalrommet i punkt 5.3.4 står beskrevet slik at det skal dimensjoneres for møter og sammenkomster for hele personalet. Nes Venstre forstår behovet for et møterom, men ønsker å få forklart hva slags sammenkomster det vises til, og om ikke disse eventuelt kan gjennomføres i tilsvarende arealer for elevene.

Ønsker fokus på skolehelsetjenesten
Nes Venstre støtter arealer til skolehelsetjeneste pnk 5.3.7, dette er et viktig forebyggende arbeid som i dagens Vormsund ungdomsskole ikke har egnede arealer.

I forhold til avfallsrom pnkt 6.6 ønsker Nes Venstre at det vurderes moderne løsninger for kontainere under bakken.

Geografiske og miljømessige hensyn må tas
Nes Venstre mener generelt at ungdomsskolen i Vormsund bør plasseres slik at vi får to tilnærmet like store ungdomsskoler i Nes. Videre mener Nes Venstre at klima- og energiplanen i Nes kommune legger føringer for jordvern og lokalisering. Der hvor det foreligger gode kollektivløsninger i dag, som for eksempel jernbane, er det naturlig at skolestrukturen støtter opp om dette og at denne benyttes til skoleskyss fremfor å fremtvinge bussing. Det samfunnsøkonomiske perspektivet på tilstøtende infrastruktur må også vurderes. Selv om et tomtealternativ tilsynelatende kan virke attraktivt isolert sett, må investeringsbehovet i tilstøtende funksjoner vurderes. Det må også vurderes hvor sannsynlig det er at for eksempel gang- og sykkelveier etableres, der andre som Storting eller Akershus fylkesting står for finansiering av tilstøtende infrastruktur.
Nes Venstre har valgt å konsentrere seg om tomtealternativene 7.4 Vormsund nullalternativet og 7.7 Neskollen. Siste i hovedsak fordi dette er administrasjonens anbefaling.

Vil ha ungdomsskole på eksisterende tomt
Nes Venstre mener dagens ungdomsskole i Vormsund har en god beliggenhet. Den ligger nær kollektivknutepunktet i Vormsund og vil også ha sentral beliggenhet når ny motorveg med avkjøring blir etablert. Tomta ble ansett som fullt brukbar ved forrige korsveg da det ble tegnet ny skole på eiendommen. Den gangen eksisterte fortsatt Vormsund barneskole, og til tross for dette var det ikke noe problem med plass. Skolen har et eksisterende gang- og sykkelvegnett i nærmiljøet, som inkluderer Kvernberget. Nes Venstre mener at dersom den største utfordringen med tomta er geotekniske bekymringer rundt kvikkleire, bør dette avklares nærmere før tomta avskrives. Nes kommune er grunneier og bygningseier av dagens Vormsund ungdomsskole og Nes Venstre er bekymret for økonomien i å bli sittende tilbake med denne bygningsmassen. Nes Venstre har forståelse for at oppdraget var å vurdere ny ungdomsskole i Vormsundområdet, men siden arbeidsgruppa gikk ut over oppgaven geografisk, mener Nes Venstre at den samme arbeidsgruppa med fordel kunne vurdert kombinasjonen rehabilitering og tilbygg til dagens skole. Nes Venstre oppfatter det som svært uheldig at dette ikke er vurdert i dokumentet.

Auli elever: ikke buss til Neskollen, men tog til Årnes
Neskollenalternativet oppfatter Nes Venstre som lite egnet. Elever fra Auli vil få dette som sin nærskole og må busses fra Auli i stedet for å høre til Årnes og benytte toget. Etableringen av en ungdomsskole med tilhørende funksjoner som beskrevet i dokumentet vil vi i Nes få et slags tredje sentrum, noe Nes Venstre mener er uheldig. Lokaliseringen mangler gang- og sykkelvegnett, og det vil være tidkrevende å få dette etablert. Etablering av gang- sykkelveg er under utarbeidelse langs Hvamsmovegen, men det er mangelfullt langs E16 både mot Ullensaker grense og videre mot Vormsund fra Fuglefjellvegen. Det er heller ikke g/s- veg langs Røavegen eller langs Fuglefjellvegen. E16 er en meget farlig og trafikkert veg, og samtlige elever som bor i gang- sykkelavstand, men må benytte deler av E16 som skoleveg vil få krav på fri skoleskyss. Eiendommen som er foreslått ligger på dyrket mark, noe som er uheldig i forhold til miljø. I tillegg deler lokaliseringen elevene på Fenstad skole. Elever fra Vestsiden vil sokne til Neskollen, mens elever fra Østsiden vil sokne til Runni.

Som konklusjon ønsker derfor Nes Venstre at eksisterende eiendom i Vormsund skal vurderes mer nøye, og ikke avfeies med mulige geotekniske bekymringer. Det finnes mye erfaring med å bygge i kvikkleire hos Statens Vegvesen, og tiltak i forhold til kvikkleire trenger ikke være kostbare så lenge problemstillingen er kjent.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**