Ap/FrP mister flertallet i formannskapet

En følge av at Aps gruppeleder Hans Arvid Øberg har søkt fritak fra sine folkevalgte verv, er at SVs Torstein Owe rykker opp som fast medlem av formannskapet. Dermed mister Ap og FrP flertallet. De rødgrønne partiene beholder sitt flertall, og budsjettsignaler kan tyde på at de tre partiene finner sammen igjen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Formannskapet har 13 medlemmer. Ap har fem av disse og FrP to. Disse to partiene sikret flertall for budsjettet for 2013, etter at samarbeidet mellom Ap, SV og SP røk ifjor vår.

Når Aps gruppeleder Hans Arvid Øberg har søkt fritak fra sine folkevalgte verv, rykker SVs Torstein Owe opp som fast medlem av formannskapet. SVs gruppe dobles til to representanter; Marit Sander er den som representerer SV idag.

Grunnen til at Torstein Owe rykker opp, er at formannskapet ble valgt høsten 2011, som følge av det rødgrønne samarbeidet, som altså ikke holdt mer enn et drøyt år.

Hvis Ap, SV og SPs “bestilling” tidligere i år om et budsjettforslag med eiendomsskatt kan tolkes dithen at de tre skal samarbeide på nytt, har de flertall med 7 mot 6 representanter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**