Venstre vil at ha en villet og styrt utvikling i kommunen

Når vi skal utvikle kommunen videre kan ikke all utbygging skje på utbyggernes premisser alene. Vi må klare å involvere de som er berørt i langt større grad og vi må klare balansere flere behov.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det er et viktig premiss for oss at innbyggere blir tatt på alvor, og ikke bare utbyggere. I Lillesands-Posten forrige fredag ser det ut som om Venstre først fremmet forslag om utsettelse av utbygging på Mæbø og deretter forslag om medhold i klagene på tynt grunnlag. Det er selvsagt ikke riktig!

Vi fremmet allerede i forrige behandling et forslag om et utsettelse, slik at utbyggerne, innbyggerne og politikerne kunne sette seg ned og se hvilke muligheter som er for å komme fram til en løsning alle kan leve med. Flertallspartiene uttrykte sympati med befolkningen, men mente Venstres forslag var problematisk med tanke på manglende tidsfrist og mulighet for at saken kunne ta en del lengre tid.

Venstre mener at det er naturlig å gi klagerne medhold og sende planen i retur til tiltakshaverne. Vi ser hele planen, slik det nå er vedtatt, som problematisk av følgende grunner:

– Området ble vedtatt som boligområde i 2006, og den gangen ble ikke innbyggerne på Justøya tilstrekkelig hørt.
– Planer som er gode i 2006 er ikke nødvendigvis gode syv år senere.
– Det har skjedd mange utbygginger på Justøya siden 2006. Her stemmer ikke kartet med terrenget.
– Trafikksituasjonen og trafikksikkerheten på Justøya er ikke tilstrekkelig belyst.
– Infrastrukturen er ikke dimensjonert for økningen fra. ca 125 boenheter til over 200 boenheter

I 2011 lovet partiene å lytte til befolkningen. Spør innbyggerne ved brusfabrikken i Luntevika om de føler at de blir hørt! Spør innbyggerne på Springvannsheia om de synes de blir tatt på alvor! Spør innbyggerne ved nye “signalbygget” på Tingsaker om de er godt nok ivaretatt!

Vi trenger folk som lytter – og vi trenger å finne gode kompromisser om den videre utviklingen av kommunen.

Petter N. Toldnæs
Jens Olai Justvik